
به گزارش نبض بازار- کسب استاندارد توسط خودروهای خارجی، یکی از مهمترین قدمها برای واردات به ایران است. خبری مبنی بر حذف این استانداردها در چند روز اخیر، بازار خودرو و بازار واردات را آشفته کرد. این در حالیست که استانداردهای ایران حذف نشده بلکه مرحله کسب آن جا به جا شده است. تمامی خودروهای خارجی هنوز هم برای واردات باید استانداردهای مدنظر ایران را از چینیها تا بنزهای آلمانی پشت سر بگذارند.
ماجرا از چه قرار است؟
به صورت عمومی و فرهنگی یک اعتماد نسبی در رابطه با کالاهای خارجی وجود دارد. این موضوع را نه تنها در خودرو بلکه در لوازم خانگی، تأسیسات زیربنایی، تجهیزات الکترونیکی و حتی اقلام خوراکی نیز میبینیم. به نوعی مرغ همسایه همیشه غاز بوده است. اگرچه در برخی از موارد واقعاً هم این مرغ همان غاز با کیفیت بوده، اما در این بین حفظشان خریدار هم باید مورد توجه قرار گیرد. تمام اینها را گفتیم تا به اینجا برسیم که مسأله استاندارد کالاهای خارجی حتی با وجود اعتماد تاریخی به حفظ کیفیت در کالاهای آنها، باز هم باید مورد بررسی قرار بگیرد.
در زمینه واردات خودرو، این مسأله بیش از دیگر کالاها مورد توجه قرار گرفت. خودروهایی که از مقاصد مختلف وارد میشوند و ایران هم لیستی از استانداردهای مدنظر خود را به آنها ارائه داده است. این خودروها پیش از این با کسب امتیاز کافی در لیست استانداردهای ایران میتوانستند مجوز ورود بگیرند، اما حالا مقداری این صحنه فرق کرده است. چند روز قبل خبری مبنی بر حذف استاندارد برای ورود خودروها به گوش رسید که همه را متعجب کرد.
در ابتدا اینطور به نظر میرسید که نوعی اعتماد محض به کالاهای خارجی باعث این روند شده است؛ زیرا در چند وقت اخیر نیز برخی به تمسخر اقدام به نقد استانداردگذاری ایران برای خودروهای خارجی کرده بودند. با این مضمون که ایران با تولید سمند چگونه میتواند برای بنز استاندارد بگذارد؟ اما قضیه اینطور نیست. به نوعی اصلاً استانداردها حذف نشده بلکه مرحله کسب مجوز استاندارد در روند واردات خودرو از زمان ثبت سفارش به زمان ترخیص انتقال یافته است. پیشتر رسم بر این بود که هنگام ثبت سفارش این کار صورت میگرفت، اما حالا در مرحله آخر باید کسب شود که هنوز هم زیرساخت لازم برای آن به صورت کیفی وجود ندارد.
استانداردهای ایران چیست؟
نکته مبهم ماجرا اینجاست که به واقع استانداردهایی که یک خودرو خارجی برای ورود به ایران باید بگذراند چیست؟
تأییدیه سازمان ملی استاندارد ایران یکی از مهمترین بخشهای این روند است. ترمز ABS، کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو، کمربند ایمنی سهنقطهای برای تمامی سرنشینان، استاندارد استحکام بدنه در تصادف، استاندارد چراغها، نوردهی و روشنایی، سیستم هشداردهنده عیب فنی فصل مهمی از استانداردهاییست که سازمان ملی استاندارد برای به خودروهای وارداتی ارائه کند.
رعایت استاندارد یورو ۵ یا بالاتر برای خودروهای سواری (پیشتر یورو ۴ اجباری بود)، تست آلایندگی خروجی اگزوز، محدودیت میزان مصرف سوخت (بر اساس نوع خودرو)، سطح مجاز آلودگی صوتی نیز استانداردهای زیست محیطی واردات محسوب میشود.
حجم موتور کمتر از ۲۵۰۰ سیسی (برای خودروهای بنزینی) داشتن شماره شاسی معتبر و قابل رهگیری، پذیرش یکی از استانداردهای معتبر بینالمللی:
استاندارد اروپا ECE/Euro
استاندارد خلیج فارس GSO
استاندارد چین CCC
استاندارد اوراسیا
کارشناسان چه میگویند؟
مسیح فرزانه، کارشناس خودرو، در اینستاگرام خود نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و نوشت: طی ۲ روز گذشته اخباری به صورت گسترده با این عنوان در برخی از رسانهها منتشر شد: «مجوز استاندارد برای واردات خودرو حذف گردید.». اما بخش متمم این اتفاق پوشش داده نشد و به همین روی اصل خبر بدین شکل کاملاً نادرست است. در حقیقت مجوز استاندارد در محل ثبت سفارش حذف گردیده، اما در مرحله نهایی یعنی خروج خودرو باید مجوز استاندارد قطعاً مورد تأیید قرار بگیرد. این مدل جدید که روش درستی است، به دلیل سیستم مشکل ساز گذشته که باعث میشد هر ۲ ماه افراد یا شرکتها با پرداخت هزینههای چند باره اقدام به دریافت استاندارد به دلیل معطل ماندن خودرو در گمرک کنند، جایگزین روش منسوخ قدیمی شده است.
مسئولیت این خبر با سایت منبع و جامعه ورزشی آفتاب نو در قبال آن مسئولیتی ندارد. خواهشمندیم در صورت وجود هرگونه مشکل در محتوای آن، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا اصلاح گردد.
آخرین اخبار ورزشی از فوتبال ایران و باشگاه های جهان را در سایت ورزشی آفتاب نو بخوانید
|
مطالب پیشنهادی از سراسر وب |
