معضل ترافیک تهران راه حل فوری ندارد/ خودرو‌های بی کیفیت و نظارت ضعیف عامل اصلی تصادفات مرگبار

جامعه ورزشی آفتاب نو:

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا«مینا هرمزی»، چالش‌هایی که شهروندان بخش اعظمی از آنها را از چشم پلیس راهنمایی و رانندگی می‌بینند و معتقدند که اگر این نیرو به خوبی به وظایف خود عمل کند، بسیاری از این موارد به سادگی حل خواهد شد. با این حال سردار سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا (پلیس راهور) مدعی است که پلیس به تنهایی در هیچ کشوری نمی‌تواند در کنترل متخلفان و برخورد با آنها و ایجاد نظم و انضباط موفق باشد، مگر به مدد کمک‌های خود مردم و استفاده از تجهیزات روز دنیا و البته در برخی موارد تصحیح قانون. 

سردار حسینی در پاسخ به سوال خبرنگار برنا مبنی بر اینکه به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این حوزه، یکی از چالش‌های پلیس راهنمایی و رانندگی در برخورد با متخلفان و قانون شکنان، قدیمی بودن قانون است چطور می‌توان با قانون ۴۵ سال قبل با رفتار‌های پرخطر برخورد کرد، گفت: اعتقاد من براین است که ما از نظر قوانین و مقررات مشکلی نداریم حتی حالا که در همه حوزه‌های دیگر نیز اصل قوانین و مقررات مربوط به چند دهه قبل است. اما بیشترین مسئله ما اجرای قوانین و مقررات است و ضمانت اجرای قوانین و مقررات، مجازات است. اگر فردی به قوانین احترام نگذارد و اجرا نکند، باید مجازات شود. اما مسئله این است که در مورد مجازات، پلیس ابزار کارآمدی ندارد تا هر فردی که مرتکب تخلف شد با آن ابزار تنبیهی، مجازات – یا همان جریمه- را اعمال کند.

پس مشکل ما به روز شدن قوانین و مقررات نیست، سبقت غیرمجاز، غیرمجاز است، در برخی از زمان‌ها جریمه سبقت غیرمجاز مثلا ۱۰ هزار تومان بود، الان یک میلیون تومان است. فقط نرخ جرم تغییر می‌کند، ولی جرم، جرم است؛ لذا در حال حاضر با کارآمد نبودن قوانین و مقررات مواجه نیستیم، بلکه اجرای قوانین و مقررات و ضمانت اجرایی که جریمه است به درستی و به شکل فراگیر اعمال نمی‌شود که باعث می‌شود تا با پدیده‌ای به نام بی‌کیفرمانی مواجه باشیم.

سردار حسینی ادامه داد: کاری که همه دنیا انجام داده، استفاده از تجهیزات و سامانه‌های هوشمند و قابلیت‌های حوزه ITS است. این ابزار و تجهیزات تا حد بسیار بالایی اجازه بی کیفرمانی را نمی‌دهد و متخلفین مجازات می‌شوند. بیش از ۱۶ سال است که در کشور اجازه استفاده از تجهیزات هوشمند در دستور کار است چه در معابر شهری و چه در جاده ها؛ ولی تا وضع مطلوب فاصله زیاد است. یکی از مطالبات جدی پلیس از دستگاه‌های مربوطه که شامل شهرداری‌ها در معابر شهری و سازمان راهداری در جاده‌ها، توسعه کمی و کیفی سامانه‌های هوشمند برای اعمال نظارت و کنترل‌های قوی‌تر به منظور اجتناب از بی‌کیفرمانی است.

رئیس پلیس راهور فراجا در خصوص اینکه آیا قیمت جریمه‌ها بی تاثیر و کم است افزود: در تمام دنیا جریمه یک ابزار کارآمد برای اصلاح رفتار است. در همه کشور‌ها یک فرمول متداول برای داشتن یک ترافیک استاندارد و ایمن وجود دارد که ۳ موضوع حائز اهمیت را مد نظر دارد. اول مهندسی ترافیک، دوم آموزش و سوم اجرای مقررات. البته ۲ موضوع اول و دوم در کشور به صورت قابل قبول اجرا نشده و بند سوم که جریمه است اجرا می‌شود. زیرا پلیس اگر بخواهد منتظر باشد تا راه‌ها و تولید خودرو‌ها به استاندارد‌های روز دنیا نزدیک شوند، دیگر سنگ روی سنگ بند نمی‌شود! البته قابل ذکر است که در کنار افزایش نرخ جریمه ها، هنوز نتوانسته‌ایم برای فردی که جرمی مرتکب شد حتما مجازات‌های دیگری هم داشته باشیم. در این شرایط معتقدم که به تنهایی افزایش نرخ جریمه‌ها نتیجه و بازخورد لازم را نداشته است.

سردار حسینی در خصوص اینکه برخی از رانندگان نسبت به جریمه شدن هایشان اعتراض دارند و عنوان می‌کنند که در آن زمان و مکان حضور نداشتند به برنا گفت: اینها بیشتر خطای سیستمی است که یا جریمه اشتباه ثبت می‌شود یا پیامک اشتباه ارسال می‌شود و خطای انسانی نیست. به زودی رسیدگی غیرحضوری پلیس فعال می‌شود. برای اینکه از تضییع حقوق مردم جلوگیری کنیم، رسیدگی اینترنتی راه‌اندازی می‌شود تا مردم با مستنداتی که دارند به جریمه اعتراض کنند و پلیس هم با توجه به ابزار‌های تشخیص به موضوع رسیدگی می‌کند. البته دیگر دلایل اشتباه، دستکاری در پلاک خودرو است که قطعا با آن فرد به عنوان یک جرم برخورد خواهیم کرد.

رئیس پلیس تهران درباره بیشترین شکایاتی که مردم به پلیس راهور اعلام می‌کنند در چه زمینه‌ای بوده است ادامه داد: توقفخودرو‌ها در ایجاد سدمعبر، تخلف موتورسیکلت سواران، وسائل نقلیه دودزا، مشکل کامیون ها، و … که بیشتر از طریق سامانه ۱۹۷ به ما منتقل می‌شود و مردم از پلیس می‌خواهند که با مظاهر بی نظمی برخورد شود.

وی در خصوص معضل ترافیک که مردم پلیس را در حل این مسئله ناکارآمد می‌دانند عنوان کرد: پلیس فقط می‌تواند ترافیک را نظم دهد و این معضل ترافیک در همه شهر‌های دنیا دیده می‌شود، اما اینکه مردم ایران در این بار‌های ترافیکی خسته و عصبانی می‌شوند بخاطر بی نظمی در آن است. ترافیک ما یک بلبشوی تمام عیار است و مردم بیش از ترافیک سنگین از ماشین‌هایی ذله هستند که هر دقیقه جلوی ماشین‌شان می‌پیچند، بدون راهنما خط عوض می‌کنند، در رمپ‌ها به طور ناگهانی جلوی ماشین دیگر می‌آیند و مسایل دیگر.

رئیس پلیس تهران در خصوص حل معضل ترافیک تهران می‌گوید: ترافیک تهران چند عامل درهم تنیده (خیابان‌های نامناسب، جمعیت بالا، تمرکز ادارت، خودرو‌های شخصی زیاد، حمل و نقل عمومی ناکافی و ناکارآمد و تجهیزات نامناسب و…) است که راه‌کار‌ها هم باید ترکیبی باشند، هم کوتاه مدت، هم سریع الاجرا، هم بلند مدت و ساختاری.
 راه‌کار‌های کوتاه‌مدت یک تا ۳ ساله: گسترش طرح‌های ترافیکی هوشمند مثل استفاده از سیستم‌های کنترل هوشمند چراغ راهنمایی و تنظیم مسیر‌ها بر اساس حجم لحظه‌ای خودروها، ساماندهی ساعت کار ادارات و مدارس، گسترش خطوط ویژه اتوبوس و تاکسی‌های ون، تقویت فرهنگ استفاده از حمل‌ونقل عمومی، محدودیت‌های هوشمند خودرو‌های شخصی، پارک سوار‌های کارآمد (ایجاد پارکینگ در حاشیه شهر و اتصال سریع آنها با مترو و اتوبوس به مرکزشهر).

راه‌کار‌های میدان مدت ۳ تا ۷ سال: توسعه شبکه مترو و اتصال به شهر‌های اطراف تهران، نوسازی ناوگان عمومی، مدیریت هوشمند ترافیک با داده‌های بزرگ، هدایت رانندگان با اپلیکیشن‌های کارآمد، گسترش مسیر‌های دوچرخه و اسکوتر شهری و…

راه‌کار‌های بلند مدت هفت تا ۱۵ سال: تمرکززدایی از تهران، طراحی شهری بر پایه حمل و نقل عمومی.
فرهنگ سازی عمیق برای کاهش وابستگی به خودرو شخصی و… 

خودرو‌های بی کیفیت

رئیس پلیس راهور فراجا در پاسخ به اینکه بی کیفیتی خودرو‌ها عامل بالا رفتن آمار تصادفات مرگبار در ایران نیست و فرهنگ و بی احتیاطی برخی رانندگان در تصادفات مرگبار نقش دارد به برنا گفت: شما نمی‌توانید نقش وسائل نقلیه را در بروز حوادث انکار کنید. هم در مدیریت ترافیک، هم در وقوع تصادف و هم درآثار و نتایج پس از وقوع تصادف. البته به نظر می‌رسد خیلی سال است نسبت به این موضوع بی تفاوت و بی توجه بوده‌ایم. اگر امروز یکی از دغدغه‌های جدی کشور ناترازی بنزین است همه آن نباید به استفاده غیرمتعارف از خودرو ربط داده شود. حتما یک بخش مهم آن مربوط به میزان مصرف سوخت خودرو است. از نظر ایمنی هم اینگونه است وسیله نقلیه در وقوع تصادف خیلی می‌تواند نقش داشته باشد حتی در پیش وقوع آن. یعنی یک خودرو با داشتن سامانه‌های ایمنی لازم و تا حد قابل قبول می‌تواند از وقوع تصادف جلوگیری کند. به شکل پساوقوعی هم نقش پررنگ و قابل توجه‌ای است یعنی یک خودرو با دارا بودن سامانه‌های ایمنی غیرفعال که بیشتر متمرکز است در استحکام خودرو و قابلیت‌هایی که در کیسه هوا، کمربند و سایر سامانه‌ها بکار برده می‌شود می‌تواند از جان راننده و سرنشین‌ها محافظت کند.

برای همین، ما کماکان انتقاد و گلایه جدی از بسیاری از موضوعات در این حوزه هم سال گذشته و هم امسال محوریت مطالبه گری را بر ارتقای ایمنی و استحکام بدنه خودرو گذاشته‌ایم که در حال حاضر وضعیت خوبی ندارد. وقتی بدنه از استحکام کافی برخوردار نباشد در مواجه با هر تصادفی با هر شدتی دچار آسیب می‌شود. ما همه جا این موضوع را منعکس کردیم و هنوز به نتیجه مثبتی نرسیده‌ایم.

سردار حسینی در خصوص اینکه آیا برخورد قاطع و افزایش نرخ جریمه‌ها می‌تواند در کاهش تخلفات نقش داشته باشد به برنا گفت: اگر بخواهیم به روش‌های موثر برای کاهش تخلف اشاره کنیم باید افزایش محسوس احتمال جریمه شدن را با گشت‌های محسوس، دوربین‌های ثابت و متحرک و ایست و بازرسی‌های زمان‌بندی شده استفاده کنیم. چون وقتی مردم احتمال گرفتار شدن یا برخورد را بیشتر ببینند رفتارشان تغییر می‌کند.

کنترل هوشمند و استفاده از داده‌ها، آموزش عمومی و هدفمند، رفتار شناسی، تقویت اعتماد و تعامل با جامعه، متناسب و عادلانه کردن مجازات و محرک‌ها (جریمه متناسب بادرآمد، تکرار تخلف با افزایش جریمه و کاهش جریمه در صورت همکاری)، بهبود زیرساخت‌ها و طراحی محیطی، برنامه ریزی رفتار محور برای گروه‌های پرریسک و همکاری بین سازمانی (هماهنگی پلیس با شهرداری، آموزش‌و‌پرورش رسانه‌ها و بیمه‌ها برای یک استراتژی هماهنگ (مثلا ترکیب اعمال قانون با آموزش و تغییر زیرساخت).

رئیس پلیس راهور فراجا در خصوص وضعیت دوربین‌های نظارتی گفت: در حوزه سامانه‌ها وضعیت خوبی نداریم. دوربین‌ها کیفیت مورد نظر را ندارند و به لحاظ کمیت هم فراوانی در گستره راه‌های کشور چه شهر‌ها و چه جاده‌ها را هم ندارند؛ لذا خیلی راه مانده تا شبکه یکپارچه از سامانه‌های نظارتی و کنترلی را بخواهیم در سطح کشور داشته باشیم.

اما به زودی در قالب موسسات خدمات هوشمند ترافیکی از پتانسیل و توان بخش خصوصی استفاده خواهیم کرد تا موضوع کنترل‌ها و برخورد با تخلفات را شرکت‌های دانش بنیان از بخش خصوصی با تجهیزات هوشمند بدون اینکه امکان دخل و تصرف و اعمال سلیقه وجود داشته باشد با تجهیزات انجام دهیم.

وی در خصوص تاخیر پلیس در صحنه‌های تصادف گفت: مردم اگر مصداق دارند بگویند که برخورد شود. سامانه ۱۹۷ برای دریافت انتقادات، شکایات و پیشنهادات است. در تهران زمان رسیدگی به تصادفات ۱۵ دقیقه است و با توجه به ترافیک ۳۰ دقیقه حساب می‌شود و اگر بیش از ۳۰ دقیقه زمان برده شود حتما قابل پیگیری است. 

رئیس پلیس فراجا درباره اجرای طرح فاصله طولی خودرو‌ها عنوان کرد: یکی از اتفاقات خیلی خوبی که بهمن سال گذشته افتاد این بود که کنترل فاصله طولی خودرو‌ها آغاز شد. البته تا آخر اسفند سال گذشته فقط پیامک تخلف ارسال می‌شد، اما از اول فروردین امسال جریمه آغاز شد. رعایت فاصله طولی یکی از تخلفاتی است که به شدت زیاد است و موجب وقوع تصادفات زیادی هم می‌شود، بخصوص در آزادراه‌ها که باعث تصادفات زنجیره‌ای می‌شود. پلیس هیچوقت قادر به کنترل این تخلف نبوده است، زیرا ابزار کنترل آن را نداشته است. فاصله طولی بسته به سرعت خودرو متغییر و متفاوت است که خوشبختانه با طراحی یک نرم افزار خوب و قوی پلیس توانست این پردازش را انجام دهد که در هر لحظه خودرو‌هایی که در یک مسیر تردد می‌کنند با توجه به سرعتشان مشخص شود که در این سرعت باید چند متر فاصله با خودروی جلو داشته باشند و بعد آیا سرعت لازمه را رعایت کرده یا خیر و اگر متخلف بود جریمه شود. الان این اتفاق افتاده است و تلاش براین است در سطح کشور و بزرگراه‌های شهری گسترش پیدا کند. اجرای این طرح مهم بازتاب بسیار خوبی هم داشته است.

سردار حسینی درباره معضل موتورسیکلت‌ها اظهار داشت: در دهه ۷۰، پلیس معضل پلاک و سند مالکیت موتورسیکلت‌ها را داشت. در آن سال‌ها یک طرحی اجرا شد که به همه موتور سیکلت‌ها چه سند داشته باشد چه نداشته باشند پلاک داده شد. امروز بالغ بر ۹۹ درصد موتورسیکلت‌ها پلاک دارند. در حال حاضر موتورسیکلت‌ها در خصوص مالکیت خیلی وضعیت شفاف و روشنی ندارند. پلیس یک طرحی در دست اجرا دارد تحت عنوان بازتسیج موتورسیکلت‌ها که با استفاده از برخی امتیازات و برخی از ضمانت‌های اجرا، مثل کارت سوخت و ممانعت از تردد موتورسیکلت‌ها را موظف خواهیم کرد تا موضوع مالکیت را مشخص کنند. امروز بالای ۶۰ درصد از موتورسیکلت‌ها به لحاظ مالکیت مشکل دارند.

گواهینامه موتورسواری بانوان

سردار حسینی درخصوص صدور گواهینامه موتورسواری بانوان گفت: گواهی‌نامه موتورسیکلت بانوان موضوعی نیست که در پلیس راهور یا در فراجا مسئله‌ای داشته باشد. موضوعی در حوزه قوانین و مقررات است که باید از طرف مراجع زیربط نسبت به اصلاح قوانین و مقررات اقدام شود که در حال انجام شدن است ولی ماحصل چه شود من نمی‌دانم.

وی ادامه داد: موتورسواری بانوانجرم نیست؛ اما به هرحال بدون گواهینامه رانندگی منند، می‌تواند جنبه مجرمانه هم داشته باشد.

حسینی اظهار داشت: جرم به آن معنا نه. یعنی اگر خانمی تصادف کرد بحث نداشتن گواهی نامه به شکل مجزا رسیدگی و جریمه می‌شود و تصادف هم به وسیله کارشناس بازدید و اظهارنظر می‌شود.

رئیس پلیس فراجا با هشدار به رانندگان متخلف گفت: اصولا وظیفه ذاتی پلیس راهور ایجاد نظم و انظباط ترافیکی است؛ بنابراین حتما هشدار جدی ما و همکارانمان، هشدار در مورد تخلفاتی است که ممکن است رانندگان مرتکب شوند؛ مخصوصا تخلفات حادثه ساز. اینکه هیچ راننده‌ای به خودش اجازه ندهد که رفتار‌های پرخطر رانندگی داشته باشد. چرا که علت عمده تصادفات در کشور همین تخلفات حادثه ساز هستند. برای همین پلیس با ابزار‌ها و همه روش‌های تکنیکی و فنی خود استفاده می‌کند تا جلوی ارتکاب تخلفات را بگیرد و نقش موثرش در مورد کاهش تصادفات را به خوبی ایفا کند.

انتهای پیام /

منبع خبر


مسئولیت این خبر با سایت منبع و جامعه ورزشی آفتاب نو در قبال آن مسئولیتی ندارد. خواهشمندیم در صورت وجود هرگونه مشکل در محتوای آن، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا اصلاح گردد.

آخرین اخبار ورزشی از فوتبال ایران و باشگاه های جهان را در سایت ورزشی آفتاب نو بخوانید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn