بر ایناساس واردات زیادتر شده و مخارج ارزی دولت نیز روندی فزاینده خواهد داشت.
![]()
امیرمحمد علوی در اکوایران نوشت: مصرف بنزین از سال ۱۳۶۸ تا به اکنون در اغلب سالها بیشتر از تولید بوده و ناترازی محسوس بوده است. بهطوری که فقط در مقاطعی که اصلاح قیمتها اتفاق افتاده شاهد ناترازی بنزین نبودهایم. نمونهای از این رخداد بعد از سال ۱۳۹۸ رخ داده است.
کارشناسان بر این باورند که مسئله اصلی ناترازی بنزین در کشور به تولید و ظرفیتهای تولیدی مربوط نبوده و به مصرف بالای این حامل انرژی مرتبط است. مصرف و تقاضای بالای بنزین معمولا ناشی از قیمت پایین آن است. به طوری که بررسیها نشان میدهد اصلاح قیمتها چه متناسب با تورم چه به صورت هدفمند مصرف را کاهش داده و موجب رفع ناترازی، کمتر شدن واردات و مخارج ارزی پایینتر خواهد شد.
با اینحال به نظر میرسد اصلاح قیمت بنزین بدون ایجاد اصلاحات ساختاری در اقتصاد کشور، رفع تحریم و آزادی تجارت راه بجایی نبرده و تنها منجر به فشار به مردم خواهد شد. بنابراین سیاستگذاران دولتی میبایست ابتدا با رفع محدودیتهای تحریمی آمریکا و جامعه بینالمللی و همچنین بهبود وضعیت ساختاری اقتصاد ایران فضای لازم را جهت رونق اقتصادی فراهم کرده و سپس به سمت آزادسازی قیمت حاملهای انرژی حرکت کنند.
اصلاحات قیمتی بنزین و ناترازی آن در سناریوهای مختلف
عرضه و تقاضای بنزین در سال جاری نشان از آن دارد که تولید داخلی بنزین برابر با ۱۲۰ میلیون لیتر در روز است. میزان مصرف این حامل انرژی معادل ۱۲۹ میلیون لیتر در روز اعلام شده که به معنای ناترازی معادل ۹ میلیون لیتر در روز است. براساس محاسبات موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی اگر وضع موجود حفظ شود و تغییری در مصرف و تولید رخ ندهد، این مقدار ناترازی نیازمند واردات بنزین به اندازه ۳.۲ میلیارد لیتر در سال است که مخارج ارزی محاسبه شده برای این میزان واردات بین ۱.۸ تا ۲.۱ میلیارد دلار در سال برآورد شده است.
اما در صورت افزایش اندک مصرف به ۱۳۱.۱ میلیون لیتر در روز و ثابت ماندن تولید در ۱۲۰ میلیون لیتر به صورت روزانه، حدود ۱۱ میلیون لیتر ناترازی ایجاد خواهد شد. از همینرو به احتمال زیاد واردات بنزین تقریبا برابر با ۴ میلیارد لیتر محاسبه شده و هزینه ارزی بین ۲.۲ تا ۲.۶ میلیارد دلار خواهد بود.
با اینحال اگر دولت دست به اصلاحات قیمتی متناسب با تورم بزند، مصرف بنزین کاهش یافته و احتمالا ۱۲۶ میلیون لیتر در روز خواهد بود و تولید آن معادل ۱۲۲ میلیون لیتر به صورت روزانه شده که نسبت به سناریوهای قبلی افزایش خواهد داشت. در این محاسبه میزان ناترازی کاهش قابل توجهی داشته و معادل ۴ میلیون لیتر در روز و نیاز به واردات ۱.۴۶ میلیارد لیتر در سال خواهد بود. بنابراین مخارج ارزی واردات پایینتر آمده و کمتر از ۱ میلیارد دلار در سال برآورد میشود.
سناریو دیگر اصلاح هدفمند قیمتها است. در این مورد مصرف بنزین معادل ۱۱۶ میلیون لیتر در روز، تولید معادل ۱۲۵ میلیون لیتر بهطور روزانه و میزان ناترازی برابر با ۹ میلیون لیتر در روز خواهد بود. براین اساس نیاز به واردات بنزین به صفر رسیده و حتی میتوان به صادرات ۳.۲ میلیارد لیتر در سال نیز روی آورد که به معنای ارزآوری بین ۲.۱ تا ۲.۸ میلیارد دلار خواهد بود.
افزایش ناترازی بنزین بدون اصلاح قیمت در سالهای آتی
همانطور که گفته شد تا پایان سال ۱۴۰۴ میزان ناترازی بنزین برابر با ۹ میلیون لیتر در روز است. با اینحال در ۴ سال بعد تولید و مصرف افزایش یافته و ناترازی به رقم ۱۰ میلیون لیتر به صورت روزانه خواهد رسید. این روند در صورت عدم اصلاح قیمت حاملهای انرژی ادامه پیدا کرده و برآوردها حاکی از آن است که در سال ۱۴۰۸ میزان ناترازی به نزدیک ۲۰ میلیون لیتر روزانه خواهد رسید. در این سال براساس محاسبات و پیشبینیهای موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی میزان تولید بنزین معادل ۱۳۲ میلیون لیتر در روز و مصرف آن برابر با ۱۵۳ میلیون لیتر به صورت روزانه خواهد بود.
در صورت تحقق برآوردها و افزایش شدید مصرف بنزین بدون رشد محسوس تولید، میتوان انتظار داشت که بحران ناترازی عمیقتر شده و اتلاف منابع انرژی کشور بدون بازدهی مناسب و همچنین افزایش مخارج ارزی اتفاق بیفتد.
مسئولیت این خبر با سایت منبع و جامعه ورزشی آفتاب نو در قبال آن مسئولیتی ندارد. خواهشمندیم در صورت وجود هرگونه مشکل در محتوای آن، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا اصلاح گردد.
آخرین اخبار ورزشی از فوتبال ایران و باشگاه های جهان را در سایت ورزشی آفتاب نو بخوانید
|
مطالب پیشنهادی از سراسر وب |
