نسل پنجم تویوتا پرادو، که توسط شرکت یک شرکت داخلی برای ورود به بازار ایران آماده شده، با کد J250 و مدل ۲۰۲۵، تحولی اساسی نسبت به نسل …
نسل پنجم تویوتا پرادو، که توسط یک شرکت داخلی برای ورود به بازار ایران آماده شده، با کد J250 و مدل ۲۰۲۵، تحولی اساسی نسبت به نسل چهارم (J۱۵۰) ایجاد کرده که آخرین مدلهای آن در ایران (۲۰۱۰-۲۰۱۳) عرضه شد.
این نسل جدید، با الهام از طراحی کلاسیک لندکروزر سری ۷۰، ترکیبی از اصالت آفرود و فناوری مدرن را ارائه میدهد.
۱. طراحی بیرونی جعبهای و رترو: نسل چهارم با خطوط منحنی و مدرن (پس از فیسلیفت ۲۰۱۸) ظاهری شهری داشت، اما J250 به طراحی جعبهای صاف، زوایای تیز و جلوپنجره مستطیلی با لوگوی “TOYOTA” بزرگ بازگشته است. این تغییر، حس قدرت کلاسیک را القا میکند و با رینگهای ۱۸ اینچی پهنتر و سپرهای نقرهای، آمادگی آفرود را بیشتر برجسته میسازد.
۲. ابعاد بزرگتر و جادارتر: پرادو J250 حدود ۱۰۰ میلیمتر بلندتر، ۹۵ میلیمتر پهنتر، ۲۰ میلیمتر بلندتر و با فاصله محوری ۶۰ میلیمتر بیشتر نسبت به J150 است. این افزایش، فضای داخلی و صندوق عقب را وسیعتر کرده و برای خانوادههای ایرانی، راحتی بیشتری در سفرهای طولانی فراهم میآورد، بدون از دست دادن چابکی شهری.

۳. پلتفرم TNGA-F پیشرفته: برخلاف پلتفرم قدیمی J150، نسل پنجم بر پایه TNGA-F (مشترک با لندکروزر ۳۰۰) ساخته شده که استحکام شاسی را افزایش داده و تعادل بهتری در آفرود و جاده ایجاد میکند. این پلتفرم، لرزشها را تا ۳۰% کاهش میدهد و حس رانندگی نرمتری نسبت به نسل قبل ارائه میدهد.
۴. موتور توربو ۲.۴ لیتری i-FORCE MAX : نسل قبل عمدتاً با موتور ۴.۰ لیتری V6 تنفس طبیعی (۲۷۰ اسب بخار) عرضه میشد، اما J250 از موتور ۲.۴ لیتری توربوشارژ ۴ سیلندر (۲۷۸ اسب بخار و ۴۳۰ نیوتنمتر) به همراه سیستم هیبرید ملایم ۴۸ ولتی استفاده میکند. این ترکیب، شتاب ۰-۱۰۰ را به ۸ ثانیه کاهش داده و مصرف سوخت را از ۱۲ به ۹-۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر میرساند.
۵. گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک: نسل چهارم با گیربکس ۵ یا ۶ سرعته کار میکرد، اما J250 از گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک بهره میبرد که تعویض دنده نرمتر و اقتصادیتری ارائه میدهد. این ارتقا، به ویژه در شیبهای آفرود، کنترل بهتری فراهم کرده و صدای موتور را در کابین کاهش میدهد.
۶. سیستم تعلیق Kinetic Dynamic : تعلیق J150 سادهتر بود اما نسل جدید با سیستم Kinetic Dynamic Suspension System (KDSS) و قابلیت قطع الکترونیکی میله تعادل جلو، انعطافپذیری چرخها را در مسیرهای صخرهای تا ۵۰% افزایش میدهد. این ویژگی، لمس واقعی آفرود را برای رانندگان ایرانی در کویر یا کوهستان، ملموستر میکند.
۷. کابین مدرن با نمایشگرهای دوگانه ۱۲.۳ اینچی: داشبورد J150 با نمایشگر کوچک ۷-۸ اینچی قدیمی به نظر میرسد، اما J250 دو نمایشگر مجزا (یکی برای راننده و یکی برای سرگرمی) با رزولوشن بالا، Apple CarPlay و Android Auto دارد. دکمههای فیزیکی حفظشده، حس کاربردی بودن را افزایش داده و کابین را به فضایی آشنا اما بهروز تبدیل میکند.

۸. امکانات رفاهی لوکستر: نسل چهارم صندلیهای سادهتری داشت اما J250 با صندلیهای برقی جلو با حافظه و گرمکن/سردکن جلو و عقب، کولباکس، درب عقب برقی و هدآپ دیسپلی مجهز است. این آپشنها، راحتی خانوادگی را در سفرهای تابستانی ایران (با سردکن صندلی) یا زمستانی (گرمکن فرمان) برجسته میکنند.
۹. پکیج ایمنی Toyota Safety Sense 3.0 J150: تنها ۵ ستاره ایمنی ANCAP داشت، اما J250 با ۸ کیسه هوا، ترمز اضطراری خودکار، هشدار خروج از خط، کروز کنترل تطبیقی، رادار کورکن و دستیار پارک، سطح ایمنی بالاتری ارائه میدهد. این سیستمها، در جادههای پرترافیک ایران، حس امنیت بیشتری ایجاد میکنند.
۱۰. قابلیتهای آفرود ارتقایافته با Multi-Terrain Select: نسل چهارم آفرود خوبی داشت اما J250 با حالتهای رانندگی متنوع (شن، گل، سنگ)، Crawl Control پیشرفته و عمق عبور از آب ۷۰۰ میلیمتر (۵۰ میلیمتر بیشتر از J150)، برای ماجراجوییهای ایرانی ، عملکرد بهتری نشان میدهد. این تغییرات، پرادو را به “کاپیتان واقعی آفرود” تبدیل کرده است. (عصر خودرو)
مسئولیت این خبر با سایت منبع و جامعه ورزشی آفتاب نو در قبال آن مسئولیتی ندارد. خواهشمندیم در صورت وجود هرگونه مشکل در محتوای آن، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا اصلاح گردد.
آخرین اخبار ورزشی از فوتبال ایران و باشگاه های جهان را در سایت ورزشی آفتاب نو بخوانید
|
مطالب پیشنهادی از سراسر وب |
