آیا پایان عصر خودرو‌های چینی و مونتاژی فرارسیده است؟

جامعه ورزشی آفتاب نو:

به گزارش نبض بازار، طی آخرین خبر هم رسانه اسب‌بخار به ورود فول‌ترین پرادو J۲۵۰ اشاره کرده است. فکرش را بکنید ۱۲ سال از آخرین باری که ورود این اسامی قدر را شنیدیم، می‌گذرد. تویوتا لندکروزر و پرادو بعد از ۱۲ سال به ایران می‌آیند. البته در نمایشگاه اصفهان که گزارش آن را نیز در روزنامه ایران پوشش دادیم، خبر از ورود این دو خودروی غول وارداتی بود، اما حالا خبر رسیده نمونه اولیه پرادو در گمرک جنوب کشور رؤیت شده و این اتفاق توسط یک شرکت واردکننده خصوصی انجام شده است. در ظاهر ممکن است فکر کنیم، چون در اوایل دهه ۹۰ (مثلاً ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۶) واردات خودرو در ایران آزاد بود، پس باید پرادو هم دوباره به ایران آمده باشد، ولی واقعیت این است که تویوتا پرادو از سال ۱۳۸۹ به بعد، به‌صورت رسمی دیگر وارد ایران نشد. اگرچه همه می‌گویند ۱۲ سال است که پرادو به ایران نیامده یعنی از زمان آغاز تحریم‌ها این فاصله را محاسبه می‌کنند، اما به طور دقیق پرادو ۱۵ سال است به ایران نمی‌آید یعنی ژاپن از قبل از تحریم‌ها ورود پرادو را به ایران لغو کرد. آخرین باری که تویوتا پرادو به‌صورت رسمی و قانونی وارد ایران شد، مربوط به مدل‌های‌۲۰۱۰ میلادی (۱۳۸۹ شمسی) بود. شرکت «ایرتویا» (نماینده رسمی تویوتا در ایران) تا اواسط سال ۲۰۱۰ حدود تابستان ۱۳۸۹ اقدام به واردات مدل‌های پرادو نسل چهارم کد J۱۵۰ می‌کرد. این نسل از پرادو در سال ۲۰۰۹ در ژاپن معرفی شد و همان سال تا اوایل ۲۰۱۰ در ایران هم عرضه شد.

حالا با تغییرات در تعرفه‌ها و همچنین آزادسازی واردات خودرو، شاهد ورود مدل‌های جدیدی از خودرو‌های وارداتی هستیم. اما در این میان یک سؤال به وجود می‌آید: «آیا امپراطوری چینی‌ها بر بازار خودروی داخلی تمام شده است؟»

دوگانه ورود وارداتی‌ها و پایان مونتاژی‌ها

بعد از آغاز تحریم‌ها و بسته شدن سایت ثبت سفارش خودرو‌های وارداتی در آغاز سال ۱۳۹۷، بسیاری از شرکت‌های خارجی و کشور‌ها از بازار خودروی ایران به طرز غیرمنصفانه‌ای خارج شدند. کره‌جنوبی، فرانسه، ژاپن و… را در سرلیست این خروج قرار دهید که حتی به تعهدات قرارداد‌های خود نیز عمل نکردند. باز شدن این عرصه به چینی‌ها و ورود پررنگ‌ترشان به بازار ایران میدان داد. همان وقت بود که ورود خودرو‌های چینی و پس از آن مونتاژ آغاز شد. واردکنندگان بزرگ مانند ایرتویا، خاندان فردوس و گرامی؛ واردکنندگان کیا، هیوندای و… به مونتاژ روی آوردند. چینی‌ها قطعات و مونتاژ را آوردند، اما انتقال تکنولوژی امری بود که از ابتدا قرار بود عملی شود و این اتفاق نیفتاد. حتی در دوره جدید که واردات خودرو باز شد باز هم خودرو‌های وارداتی با منشأ چینی به ایران آمدند. تویوتا و حتی ب‌ام‌و از چین به ایران آمد. اما چند وقتی است معادله واردات خودرو عوض شده است. تعرفه پلکانی موجب شده تا شاهد ورود خودرو‌های اقتصادی‌تر به کشور باشیم. امکان واردات از سایر کشور‌ها غیر از چین نیز محقق شده است. تعرفه خودرو‌های تا ۱۵۰۰ سی‌سی ۲۰ درصد تعیین شده است. با این اتفاق، دیگر خرید یک خودروی خارجی چندان دور از ذهن نیست. شاید چنین اتفاقی نوید این موضوع را می‌دهد که بازار خودرو‌ها و شرکت‌های مونتاژی مانند قبل پررونق باقی نماند و خودرو‌های چینی هم مانند قبل در این بازار، مانور قدرت ندهند. با اقدام درست دولت در زمینه اعلام تعرفه‌های پلکانی تعادل به این بازار بازخواهد گشت. اگر مسأله تخصیص ارز هم حل شود باید منتظر ریزش قیمت خودرو‌های مونتاژی و چینی نیز باشیم، چه بسا با بررسی بازار روز گذشته خودرو این موضوع تأیید می‌شود.

به طور مثال، لاماکو فلو، کراس‌اوور تازه‌وارد در بازار ایران، افت قیمت ۸۰ میلیون تومانی را پشت سر گذاشت و یک میلیارد و ۹۴۰ میلیون تومان در بازار آزاد معامله شد. کی‌ام‌سی J۷ نسبت به روز معاملاتی گذشته‌اش ۲۷ میلیون تومان ارزان شد تا روز دوشنبه با نرخ ۲ میلیارد و ۳۳۰ میلیون تومان در بنگاه‌های معاملاتی عرضه شود. پیکاپ T۸ کرمان‌موتور هم در این هفته در بازار ریزش قیمت را تجربه کرد.

منبع: روزنامه ایران

منبع خبر


مسئولیت این خبر با سایت منبع و جامعه ورزشی آفتاب نو در قبال آن مسئولیتی ندارد. خواهشمندیم در صورت وجود هرگونه مشکل در محتوای آن، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا اصلاح گردد.

آخرین اخبار ورزشی از فوتبال ایران و باشگاه های جهان را در سایت ورزشی آفتاب نو بخوانید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn