وی افزود: پارادایم رایج در غرب، بهویژه پس از عصر روشنگری، حق را ذیل هیومانیسم و اصالت انسان تعریف میکند که در آن حق، امری قراردادی است. اما با بررسی فرمایشات مقام معظم رهبری درمییابیم که مبنای ایشان «رئالیسم و واقعگرایی توحیدی» است. اگرچه حق به لحاظ فلسفی امری اعتباری است، اما در نگاه اسلامی ریشه در «نفسالامر» و واقعیت هستی دارد؛ چنانکه قرآن میفرماید: «الحق من ربک».
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: تفاوت مبنایی اینجاست که در نظام سوبژکتیویته غربی، حق تابع «قدرت» و «رسانه» است، در حالی که در منظومه فکری رهبر انقلاب، حق تابع «تکلیف» و «حقیقت» است.
گذار از رهایی حیوانی به حریت عقلانی
استاد خسروپناه در تشریح ساحت دوم که به کالبدشکافی آزادی اختصاص داشت، گفت: آزادی در این منظومه، حرکت از رهایی حیوانی به سمت حریت عقلانی است. به تعبیر شهید مطهری، آزادی باید در ساحت «منِ علوی» تعریف شود، نه «منِ سفلی».
وی با نقد نگاه لیبرالیستی به آزادی بیان کرد: لیبرالیسم بر «آزادی از» تأکید دارد، اما این آزادی شامل رهایی از دین و ارزشهای سنتی نیز میشود که در نتیجه اجازه نمیدهد دین نقشی در کشف حق داشته باشد. این نگاه منجر به سکولاریسم و جدایی دنیا از آخرت میشود.
استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: در مقابل، مقام معظم رهبری «آزادی از» را رهایی از موانعی میدانند که انسانیت انسان را میزداید (آزادی از طاغوت). در این نگاه، «آزادی در» (Freedom To) در چارچوب قوانین الهی و مدنی معنا پیدا کرده و به حق انتخاب و مشارکت اجتماعی منجر میشود.
مردمسالاری دینی، حقیقتی واحد
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، الگوی حکمرانی برآمده از این هستیشناسی را «مردمسالاری دینی» معرفی کرد و گفت: طبق بیانات رهبر انقلاب، مردمسالاری و دینی دو واژه جداگانه نیستند که به هم چسبیده باشند، بلکه این دو یک حقیقت وسیع، یک هویت بسیط و دارای وحدت وجودی هستند که با اراده و خواست مردم در چارچوب دین محقق میشود.
استاد خسروپناه خود به مصادیق حقوق و آزادی در منظومه فکری مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: نظریه «الگوی سوم زن» یکی از مهمترین مصادیق حقوق بانوان در این تفکر است. همچنین حق توسعه علمی و جنبش نرمافزاری با تکیه بر حدیث «العلم سلطان»، حق عدالت و مبارزه با فساد، حق امید به آینده و پیوند میان حق و تکلیف از دیگر مصادیق بارز این منظومه هستند.
وی با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و سکوت مجامع بینالمللی خاطرنشان کرد: امروز میبینیم که چگونه استکبار جهانی با ادعای حقوق بشر، از ظلم علیه مردم غزه حمایت میکند و سازمانهای بینالمللی در برابر این جنایات کر و کور شدهاند.
استاد خسروپناه در پایان تأکید کرد: این نظام فکری بهترین مبنا برای «دیپلماسی حقوقی» و «جهاد تبیین» است. طبق فرمایش رهبری، ما نباید در موضع انفعال باشیم؛ بلکه ما مدعی هستیم. ما مدعی هستیم که چرا غرب نهاد خانواده را متلاشی کرده؟ چرا زن را کالایی کرده است؟ و چرا با استاندارد دوگانه از تروریسم دولتی حمایت میکند؟ این پیام حکمتی و معرفتی را باید به گوش جهانیان رساند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود، با تأکید بر «جامعیت» منظومه فکری حضرت آیتالله خامنهای، عدم آشنایی اندیشمندان و اهل مطالعه با این منظومه را «خسارت» دانست و تصریح کرد: انصافاً مباحث مطرح شده در این منظومه فکری، اعم از بنیانهای نظری، ارزشهای اخلاقی، مباحث حقوقی و همچنین نظامات اجتماعی، سیاسی، مدیریتی و آموزشی، همگی حکیمانه، معقولانه، مدلل و مبتنی بر حکمت است.
استاد خسروپناه مسئله «حقوق ملت و آزادیهای مشروع» را یکی از مسائل حیاتی و مهم دنیای معاصر برشمرد و افزود: پرسشهای اساسی درباره اینکه مبنای تعریف شیعه از آزادی چیست و مرز میان «آزادی در ساحت حیوانی و منِ سفلی» با «آزادی در ساحت انسانی و منِ علوی» کجاست، در این منظومه فکری به دقت پاسخ داده شده است.
وی خاطرنشان کرد: اندیشه رهبر انقلاب به روشنی تبیین میکند که این حق و آزادی با چه الگوی حکمرانی در جامعه ظهور و تجلی مییابد و مصادیق عینی آن در حوزههایی نظیر حقوق زنان، حقوق خانواده، حقوق عمومی جامعه و حقوق علم و فناوری چیست؛ موضوعاتی که مقالات ارائه شده در این کنفرانس نیز به تفصیل به واکاوی آنها پرداختهاند.
مسئولیت این خبر با سایت منبع و جامعه ورزشی آفتاب نو در قبال آن مسئولیتی ندارد. خواهشمندیم در صورت وجود هرگونه مشکل در محتوای آن، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا اصلاح گردد.
آخرین اخبار ورزشی از فوتبال ایران و باشگاه های جهان را در سایت ورزشی آفتاب نو بخوانید
|
مطالب پیشنهادی از سراسر وب |
