تولیدکنندگان داخلی امکان رقابت ندارند
جامعه ورزشی آفتاب نو: به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، مجید افتخاری روز یکشنبه، اظهار داشت: این کالاهای قاچاق که اغلب استوکهای بدون نظارت و مقررات هستند، با قیمتهایی که هزینههای سربار تولید قانونی (مالیات، بیمه، استانداردسازی) را شامل نمیشوند، به بازار سرازیر میشوند. این امر توان رقابت تولیدکنندگان داخلی را به شدت کاهش داده است.
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، مجید افتخاری روز یکشنبه، اظهار داشت: این کالاهای قاچاق که اغلب استوکهای بدون نظارت و مقررات هستند، با قیمتهایی که هزینههای سربار تولید قانونی (مالیات، بیمه، استانداردسازی) را شامل نمیشوند، به بازار سرازیر میشوند. این امر توان رقابت تولیدکنندگان داخلی را به شدت کاهش داده است.
وی افزود: نتیجه مستقیم این وضعیت، عدم امکان رقابت قانونی برای تولیدکنندگان داخلی است. فعالان این صنعت در حال رسیدن به این نتیجه هستند که یا سکوت در برابر وضعیت موجود و تداوم زیان یا اعلام ورشکستگی و تعطیلی کارخانه به امید حفظ باقیمانده سرمایه کنند.
افتخاری با بیان اینکه وظیفه ساماندهی قاچاق با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است گفت: بسیاری از کالاهایی که ضبط می شود بعد از مدتی شاهد عرضه آن در بازار هستیم که خود قاچاقچیان روش ها را یاد گرفته اند و قانون را دور می زنند.
عضو هیاتمدیره اتحادیه تولید و صادرات پوشاک ایران گفت: قاچاقچیان بدون پرداخت مالیات و تعرفه های گمرکی وارد کشور می شود همچنین از سوی دیگر واردات توسط ته لنجی ها به صنعت آسیب می زند نباید ته لنجی ها کل اشتغال صنعت را از بین ببرند بلکه باید در این زمینه تدابیری اندیشیده شود.
افتخاری تاکید کرد: پوشاک های قاچاقی که وارد می شود از پاکستان و بنگلادش بدون رعایت استانداردها و سلامت وارد کشور می شود که سلامت مصرف کنندگان را هدف گرفته است.
عضو هیاتمدیره اتحادیه تولید و صادرات پوشاک ایران با تاکید بر حمایت از تولیدکنندگان گفت: با وجود خسارات وارده به تولیدکنندگان (مانند آسیبهای ناشی از شوکهای اقتصادی غیرمترقبه یا نوسانات شدید ارزی)، هیچ بسته حمایتی هدفمند و کارآمدی تاکنون ارائه نشده است. ضمن اینکه چشمانداز روشنی برای بهرهبرداری از ظرفیتهای تولیدی کشور در راستای رونق اقتصادی دیده نمیشود.
افتخاری تاکید کرد: سرمایهگذاری در این صنعت نیازمند اطمینان از حمایتهای آتی دولت است که متأسفانه موجود نیست.
وی اضافه کرد: فعالان اقتصادی در این عرصه نیازمند حمایت از دولت، شفافسازی در مورد اولویتهای اصلی آن برای صنعت پوشاک از جمله اشتغالزایی پایدار، تمرکز بر برندسازی ملی و توسعه بازارهای هدف با ارائه مشوقهای قوی و تضمین بازگشت ارز هستند.
عضو هیاتمدیره اتحادیه تولید و صادرات پوشاک ایران با اشاره به مشکلات تولیدکنندگان و تجار در حوزه پوشاک گفت: در کنار موانع و چالشهای داخلی، فرصتهای صادراتی در بازارهای منطقهای همچنان پابرجاست و نباید نادیده گرفته شود. دیدار هیئت تجاری روسیه در سال گذشته و برنامهریزی برای میزبانی هیئتهای تجاری از عراق و روسیه در سال جاری، نشاندهنده وجود تقاضای خارجی قوی و آمادهای است که در صورت حمایت دولت برای رفع موانع لجستیکی، میتواند بخشی از فشار تولید داخلی را کاهش دهد.
وی عنوان کرد: صنعت پوشاک ایران نیازمند نگاهی راهبردی، خروج از فاز مقابله با قاچاق سازمانیافته و حمایت عملیاتی، تعیین تکلیف استراتژی ملی و فراهم کردن فضای رقابتی عادلانه است.
عضو هیاتمدیره اتحادیه تولید و صادرات پوشاک ایران اظهار داشت: سیزدهمین نمایشگاه بین المللی پوشاک از ۱۲ تا ۱۵ دی ماه در محل دایمی نمایشگاه برگزار می شود.
وی ادامه داد: این رویداد بزرگترین و مهمترین آوردگاه فعالان این صنعت در سطح کشور است و فرصت مناسبی برای تعامل بخش خصوصی، دولت، مجلس و هیئتهای تجاری خارجی فراهم میآورد. امیدواریم با برگزاری این نمایشگاه، شاهد رشد روزافزون صنعت پوشاک به عنوان صنعتی مردمی، اشتغالساز و هویتساز باشیم.
۱۱ درصد از کل اشتغال صنعتی کشور در اختیار پوشاک
در ادامه این نشست، محسن گرجی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صنعت پوشاک را از جمله صنایع اثرگذار و مردمی کشور دانست و بر ضرورت حمایتهای همهجانبه از توسعه این حوزه تأکید کرد.
گرجی با اشاره به آمارهای رسمی گفت: صنعت پوشاک در حال حاضر با بیش از یک میلیون نفر اشتغال مستقیم، حدود ۱۱ درصد از کل اشتغال صنعتی کشور را به خود اختصاص داده است. این صنعت با سرمایهای در حدود دویست میلیون تومان و تجهیز یک کارگاه کوچک، میتواند یک اشتغال پایدار ایجاد کند و در مناطق کمبرخوردار نقشی مؤثر در محرومیتزدایی و اجتماعسازی ایفا نماید.
وی افزود: در بسیاری از خطوط تولیدی و کارگاههای پوشاک، زنان سرپرست خانوار مشغول کارند و در مواردی حتی مدیریت این واحدها را برعهده دارند. این ویژگی، صنعت پوشاک را علاوه بر اقتصادی بودن، به صنعتی فرهنگی و اجتماعی بدل کرده است که سهم بسزایی در هویتسازی جامعه ایرانی دارد.
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس با اشاره به ثبت جایگاه این صنعت در برنامه هفتم توسعه کشور اظهار داشت: در اسناد توسعهای کشور، صنعت پوشاک به عنوان یکی از زنجیرههای ارزش مهم شناخته شده و این نشانه توجه نظام اجرایی به اهمیت آن است.
گرجی با بیان اینکه صنعت پوشاک هیچ وابستگی به رانت انرژی و منابع نفتی ندارد، خاطرنشان کرد: این صنعت پاک، کممصرف و کاملاً متکی بر سرمایهگذاری و مدیریت بخش خصوصی است و به همین دلیل باید به عنوان یکی از پایههای تحول اشتغال مردمی و اقتصاد فرهنگی کشور مورد توجه جدی قرار گیرد.
مسئولیت این خبر با سایت منبع و جامعه ورزشی آفتاب نو در قبال آن مسئولیتی ندارد. خواهشمندیم در صورت وجود هرگونه مشکل در محتوای آن، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا اصلاح گردد.
آخرین اخبار ورزشی از فوتبال ایران و باشگاه های جهان را در سایت ورزشی آفتاب نو بخوانید
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0