کد خبر : 170430
تاریخ انتشار : جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 2:48

نصب کنتور هوشمند برق در ادارات ۱۵۰۰ مگاوات صرفه جویی دارد

نصب کنتور هوشمند برق در ادارات ۱۵۰۰ مگاوات صرفه جویی دارد

جامعه ورزشی آفتاب نو: به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، پایش لحظه‌ای بار شبکه در تابستان ۱۴۰۲ قطعا یکی از عوامل تاثیر گذار در گذر موفق از پیک بار بود که می‌بایست در تابستان ۱۴۰۳ نیز با جدیت مصرف مشترکین به صورت لحظه‌ای پایش و کنترل شود. هوشمند سازی شبکه به معنای کنترل و پایش

جامعه ورزشی آفتاب نو:

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، پایش لحظه‌ای بار شبکه در تابستان ۱۴۰۲ قطعا یکی از عوامل تاثیر گذار در گذر موفق از پیک بار بود که می‌بایست در تابستان ۱۴۰۳ نیز با جدیت مصرف مشترکین به صورت لحظه‌ای پایش و کنترل شود.

هوشمند سازی شبکه به معنای کنترل و پایش لحظه‌ای کل شبکه برق است و پایداری شبکه تاثیر بسزایی در کاهش خاموشی و به ویژه مدیریت مصرف برق دارد.

نصب کنتورهای هوشمند برق، بیش از ۱۰ سال در انتظار اجرای قانون

اجرای طرح هوشمندسازی کنتورهای برق که چندین سالی با مشکلات منابع مالی روبرو شده بود و حرکت آهسته‌ای را پیش گرفته بود، از آغاز به کار دولت سیزدهم و با تصویب قانون جدید برای تامین منابع مالی این طرح، سرعت بیشتری گرفت.

در ابتدا مباحث اولیه برای ۲۰ میلیون مشترک صورت گرفت تا کنتورهای برق آن‌ها هوشمند شود، اما با محدودیت منابع شورای اقتصاد و سازمان مدیریت اعلام کردند که این طرح در فاز نخست با تعویض یک میلیون کنتور و هوشمند شدن آن‌ها کار آغاز شود.

نصب کنتور هوشمند برق در ادارات ۱۵۰۰ مگاوات صرفه جویی دارد

مزیت نصب کنتورهای هوشمند برق چیست؟
با نصب کنتورهای هوشمند، می‌توان هزینه‌های بهره برداری از برق را در ساعات اوج مصرف و عادی، به شیوه متفاوتی محاسبه کرد، یعنی مشترک متوجه می‌شود که اگر در ساعت اوج مصرف، استفاده غیرضروری از برق داشته باشد، باید هزینه بیشتری بپردازد و به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر هم ترغیب می‌شود.

مزیت دیگر نصب کنتورهای هوشمند، افزایش سرعت و دقت در صدور صورتحساب‌های برق است؛ به طوری که به گفته مدیرعامل توانیر، هر ۱۵ دقیقه یکبار، امکان مشاهده مصرف مشترک در مراکز مدیریت مصرف وجود خواهد داشت.

اهمیت دیگر کنتورهای هوشمند برق این است که ولتاژ تحویلی به مشترکان پرمصرف محدود می‌شود تا برق را درست مصرف کنند.

جریمه خاموشی برای ادارات
بر اساس طرح هوشمندسازی کنتورها اگر بانک‌ها، ادارات دولتی و خصوصی بعد از ساعت اداری، خارج از الگوی تعیین شده مصرف داشته باشند، برق آن‌ها قطع می‌شود و درصورت کاهش بار مجدد وصل خواهد شد.

نصب کنتور هوشمند برق در ادارات ۱۵۰۰ مگاوات صرفه جویی دارد

این طرح با اولویت مشترکان بزرگ آغاز شد، درحال حاضر تقریبا برای همه ۱۰۰ هزار مشترک صنعتی بزرگ که بالای ۳۰ کیلووات ساعت مصرف برق دارند و اغلب چاه‌های کشاورزی که بالغ بر ۲۰۰ هزار مشترک را دربرمی‌گیرد، کنتور هوشمند نصب شده است.

مدیرکل هوشمندسازی و فناوری نوین توانیر با بیان اینکه این طرح با اولویت کلان‌شهرها و به‌ویژه تهران انجام خواهد شد، افزود: با نصب کنتورهای هوشمند در تهران قرار شده تا در تابستان امسال ۵۰۰ مگاوات بار اداری مدیریت شود، بر اساس آنچه که در مصوبه دولت آمده باید در ساعات اداری و غیر اداری، مدیریت بار صورت بگیرد، سال‌های گذشته صرفا روئت می‌کردیم و نهایتا تذکر داده می‌شد اما امسال قرار است محدودیت را اعمال کنیم.

مدقق با بیان اینکه بر اساس این طرح اگر بعد از ساعت اداری بانک‌ها و ادارات خارج از الگوی گفته شده مصرف داشته باشند، برق آن‌ها قطع می‌شود، گفت: درصورتی که این سازمان‌ها و ادارات بار مصرفی خود را کاهش دهند، برق آن‌ها مجدد وصل می‌شود، آنچه تعیین شده این است که ادارات در ساعات غیر اداری ۱۰ درصد مصرف داشته باشند.

نصب کنتور هوشمند برق در ادارات ۱۵۰۰ مگاوات صرفه جویی دارد

نگرانی از نبود زیرساخت‌ها، بحث بومی شدن و عدم تجربه باعث شد در فاز نخست تعویض یک میلیون کنتور مطرح شود. با این وجود، قرار بود این طرح در سال ۱۳۹۳ به پایان برسد و این یک میلیون کنتور تعویض شود، اما محدودیت منابع مالی باعث شد تنها ۳۰۰ هزار کنتور هوشمند نصب شود.

گذر زمان و آمار رقام موجود در این بخش گویای این مساله است که این طرح دو دولت های گذشته به هدف تعیین شده خود دست نیافته است که علت آن نیز نبود منابع مالی عنوان می‌شود.

مصطفی رجبی مشهدی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا با بیان اینکه امسال هدف گذاری انجام شده برای صرفه جویی از محل اجرای طرح نصب کنتور هوشمند حدود ١۵٠٠ مگاوات است، اظهار داشت: پیش بینی می شود حدود ۷۰ درصد ادارات نیز تا شروع فصل پیک به این نوع کنتورها مجهز خواهند شد.

انتهای پیام/

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار روز

اجتماعی

آرشیو