https://www.aftabno.ir

شناسه خبر :174235
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۶:۴۱
24 بازدید

۲۱۳ روز از عملیات طوفان الاقصی می‌گذرد و این روز‌ها تحلیل و اظهار نظر‌های بیشتری در خصوص افزایش احتمال حمله زمینی اسرائیل به رفح منتشر می‌شود. در حدود یک هفته گذشته اسرائیلی‌ها تمرکز خود را بر منطقه رفح افزایش داده‌اند و حملات هوایی بیشتری را به این منطقه انجام می‌دهند. البته درگیری‌ها در اطراف رفح […]

۲۱۳ روز از عملیات طوفان الاقصی می‌گذرد و این روز‌ها تحلیل و اظهار نظر‌های بیشتری در خصوص افزایش احتمال حمله زمینی اسرائیل به رفح منتشر می‌شود. در حدود یک هفته گذشته اسرائیلی‌ها تمرکز خود را بر منطقه رفح افزایش داده‌اند و حملات هوایی بیشتری را به این منطقه انجام می‌دهند. البته درگیری‌ها در اطراف رفح نیز بیشتر شده است. برای نمونه شب گذشته اسرائیلی‌ها حمله‌ای به رفح داشتند و گروه‌های مقاومت فلسطین نیز دیروز حمله‌ای راکتی به گذرگاه کرم ابوسالم که محل تجمع کاروان نیرو‌های نظامی اسرائیل است، انجام دادند و سبب شد که تاکنون اسرائیل کشته شدن چهار نظامی و زخمی شدن هشت نفر دیگر را تایید کند.

لازم به یادآوری است که در روز‌های اخیر تمایل اسرائیلی‌ها برای حمله به رفح خیلی محسوس افزایش پیدا کرده است و به نظر می‌رسد به ساعت صفر عملیات در شهر رفح نزدیک شده‌ایم. در این بین درباره علت احساس نیاز شدید اسرائیلی‌ها برای حمله زمینی به رفح نیز می‌توان به چند مساله اشاره کرد. برای نمونه عملیات نظامی اسرائیلی‌ها در نوار غزه بدون حمله به رفح و اطراف آن کامل نخواهد شد. 

نکته دیگر اینکه اسرائیلی‌ها ادعا کرده‌اند که حماس ۲۲ گردان عملیاتی دارد و تاکنون ۱۸ گردان آن‌ها را از بین برده و یا ضربات سختی به آن‌ها وارد کرده‌اند. آن طور که اسرائیلی‌ها ادعا می‌کنند، چهار گردان حماس در رفح هستند و برای اینکه بتوانند به این گردان‌ها نیز ضربه جدی بزنند باید وارد رفح شوند. به عبارت دیگر آن‌ها تصور می‌کنند، اگر این گردان‌ها سالم بمانند اسرائیلی‌ها نمی‌توانند به اهداف خود دست پیدا کنند.

مساله دیگری نیز که در این بین باید به آن توجه کرد، این نکته است که در حدود هفت ماه گذشته رژیم صهیونیستی نتوانسته رهبران اصلی حماس را که مقیم غزه هستند پیدا و یا ترور کند. در عین حال اسرائیلی‌ها نتوانسته‌اند اسیران خود را نیز از طریق عملیات نظامی آزاد کنند. به همین دلیل تصور می‌کنند رفح آخرین محلی است که می‌توانند ردی از رهبران حماس یا اسیران خود پیدا کنند و به این شکل برای خود دستاوردی ایجاد کنند.

افزون بر این موارد مساله دیگر اهمیت سیاسی و نمادین حمله به رفح است، فراموش نکنیم که افکار عمومی جهان بشدت علیه جنایات و خشونت‌ورزی رژیم صهیونیستی در نوار غزه تحریک شده و حمله به رفح برای افکار عمومی دنیا مهم است. برای نمونه می‌توان به اعتراضات دانشجویی در آمریکا اشاره کرد که این روز‌ها به کشور‌های دیگر نیز کشیده شده است. این مساله سبب شده دولت‌های غربی از جمله آمریکا فشار زیادی را در چند ماه اخیر برای جلوگیری از حمله به رفح به اسرائیل وارد کنند. در چنین شرایطی به دلیل مخالفت جهانی که علیه حمله به رفح شکل گرفته است، اسرائیلی‌ها تصور می‌کنند اگر این کار را انجام ندهند به نوعی تحت تاثیر اعمال اراده جهان بر برنامه نظامی خود قرار گرفته اند. در واقع این روز‌ها حمله زمینی به رفح به اعمال اراده اسرائیل بدل شده است و اگر این کار را انجام ندهند جامعه، ارتش و هیات حاکمه اسرائیل احساس شکست خواهند کرد.

این در حالی است که امروز نیز ارتش اسرائیل اعلام کرد؛ غیرنظامیان باید از مناطق شرقی رفح خارج شوند، این اتفاق نیز نشانه‌ای جدی برای شروع عملیات نظامی در رفح است. نگران کننده‌تر اینکه بیش از یک میلیون نفر به رفح پناه برده‌اند و این احتمال وجود دارد که با حمله اسرائیل به این منطقه فاجعه‌ای انسانی رقم بخورد.

در خصوص اینکه پیامد‌های این اقدام رژیم صهیونیستی چه خواهد بود؟ نیز می‌توان به مسائل مختلفی اشاره کرد. برای نمونه این فاجعه انسانی وجهه اسرائیل را در جهان بیشتر از قبل تخریب خواهد کرد و روی رای دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه نیز اثر خواهد گذاشت. چون بعد از صدور حکم موقت قرار شد حکمی قطعی صادر شود آن هم در خصوص اینکه آیا اسرائیل مرتکب نسل کشی در غزه شده است؟ به همین دلیل به نظر می‌رسد با حمله به رفح عدله بیشتری برای اینکه اسرائیل به نسل کشی متهم شود، برای نهاد‌های بین‌المللی به وجود خواهد آمد و این موضوع تعیین کننده‌ای است. در واقع با این اتفاق احتمال اینکه دیوان دادگستری لاهه درباره سران اسرائیل حکم بازداشت صادر کند نیز بیشتر می‌شود. البته این اقدام رژیم صهیونیستی روی روند همکاری آینده دولت‌های عربی با اسرائیل نیز تاثیر خواهد گذاشت و آن را مخدوش خواهد کرد.

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

پ
برچسب ها:
اعلام زمان واریز حقوق مددجویان بهزیستی و کمیته امداد+ جزئیات اوسمار کار دست پرسپولیس داد؛ حالا بازی با سپاهان مهم‌تر شد/ بازیکنان پرسپولیس انگیزه نداشتند مردم ماشین و طلا بفروشند، خانه بسازند حرکت زن سپهر حیدری به سمت لخت شدن کامل!/عکس شرط عجیب استراماچونی برای سرمربیگری تراکتوری‌ها! سیل مشکل جدی در خط تولید مدیران خودرو ایجاد نکرد
نظرات و تجربیات شما
نام:
ایمیل:
سایت شما:
* نظری شما:
advanced-floating-content-close-btn