مشخصات فنی هلیکوپتر رئیس جمهور

روز گذشته (۳۰ اردیبهشت) هلیکوپتر بل ۲۱۲ حامل رئیس جمهور و هیأت همراه او دچار سانحه شد. در ادامه مشخصات فنی هلیکوپتر بل ۲۱۲ را بررسی می‌کنیم.

بل ۲۱۲ (Bell 212) هلیکوپتری دوملخه و دوموتوره است که طراحی آن به اواخر دهه ۱۹۶۰ (۱۳۴۰) باز می‌گردد و تولید آن در سال ۱۹۹۸ (۱۳۷۷) به پایان رسید. هم‌اکنون حدود ۵۰۰ فروند از این هلیکوپترها در سراسر جهان عملیاتی هستند.

بل ۲۱۲ با نام Twin Huey توسط شرکت بل هلیکوپتر آمریکا طراحی و تولید شد و نخستین پرواز آن در سال ۱۹۶۸ صورت گرفت. تولید آن ابتدا در تگزاس آمریکا و سپس از سال ۱۹۸۸ در کِبِک کانادا دنبال شد.

مشخصات فنی بالگرد رئیس جمهور

طراحی بل ۲۱۲ بر اساس بزرگ کردن ابعاد بل ۲۰۵ آغاز شد و در ابتدا برای ارتش کانادا توسعه یافت.

این هلیکوپتر در سال ۱۹۷۱ برای استفاده غیرنظامی نیز توسعه یافت. در ژوئن ۱۹۷۷، بل ۲۱۲ با اخذ مجوزهای لازم به نخستین هلیکوپتر آمریکایی بدل شد که اجازه یافت روی دریا با سیستم خلبان خودکار پرواز کند.

در سال ۱۹۷۹ با فروش ۸ فروند بل ۲۱۲ به چین، این هلیکوپتر مبدل به نخستین هلیکوپتر آمریکایی شد که به چین می‌‎رفت. آخرین فروند از بل ۲۱۲ در سال ۱۹۹۸ به فروش رسید.

مشخصات فنی بالگرد رئیس جمهور

این هلیکوپتر دوموتوره قادر است حتی در صورت از دست دادن یکی از موتورها، باز هم با یک موتور باقی مانده به پرواز ادامه دهد.

۲۱۲ قادر است تا ۲,۲۶۸ کیلوگرم بار خارجی (Cargo hook) را هم حمل کند.

قابلیت نصب بالابر (Hoist) با ظرفیت ۲۷۲ کیلوگرم نیز از دیگر قابلیت‎‌های این هواگرد است.

مشخصات فنی هلیکوپتر Bell 212

مشخصات فنی بالگرد رئیس جمهور
  • نوع موتور: توربوشفت سری PT6T-3 یا PT6T-3B با نام تجاری Twin-Pac ساخت شرکت پرت اند ویتنی (Pratt & Whitney) کانادا
  • ظرفیت مخزن سوخت: ۸۳۰ لیتر (قابل افزایش با استفاده از مخزن‎‌های کمکی)
  • نوع سوخت: Jet A1, Jet A, Jet B, JP-4, JP-5, JP-8
  • ظرفیت: حداکثر ۱۵ نفر (۲ خلبان و ۱۳ سرنشین)
  • طول: ۱۷.۴۳ متر
  • ارتفاع: ۳.۸۳ متر
  • قطر دیسک ملخ: ۱۴.۶۴ متر
  • حداکثر سرعت: ۲۲۳ کیلومتر بر ساعت
  • حداکثر ارتفاع پروازی: ۱۷,۴۰۰ پا (۵,۳۰۵ متر)
  • برد پرواز: ۴۳۹ کیلومتر
  • کاربری: چندمنظوره شامل عملیات دریایی (Offshore)، حمل و نقل مسافر و VIP، حمل بار خارجی (Cargo Hook)، استفاده از بالابر (Hoist)، امداد و نجات (SAR)، عملیات لرزه نگاری اکتشاف نفت و گاز (Seismic)، حمل مصدوم با برانکارد، آموزش، تجسس، گردشگری، فیلم‎برداری، عملیات کوهستان، نظارت هوایی، جنگلبانی، مبارزه با حریق و…
مشخصات فنی بالگرد رئیس جمهور

درون این هلیکوپتر پانزده صندلی وجود دارد که یکی صندلی خلبان و چهارده صندلی دیگر برای مسافران است. در حالت حمل بار نیز گنجایش درونی این بالگرد، به اندازه ۶٫۲۳ متر مکعب است. ظرفیت بار خارجی این بالگرد که می‌تواند آن را حمل کند، چیزی در حدود ۲٬۲۶۸ کیلوگرم است.

مشخصات فنی بالگرد رئیس جمهور

در ارتش ایالات متحده این هلیکوپتر با نام یواچ-۱ان تواین هویی شناخته شده و از نام بل ۲۱۲ در اشاره به مدل غیر نظامی استفاده می‌شود. اما شرکت آگوستا مدل نظامی این هلیکوپتر را هم با نام بل ۲۱۲ عرضه می‌کند. ارتش ایران هم در دوره حکومت پهلوی بل ۲۱۲های تولید ایتالیا را خریداری کرده بود و مدل نظامی این بالگرد هم در ایران به نام بل ۲۱۲ معروف است.

بل ۲۱۲ در جنگ‌های متعددی از جمله جنگ ویتنام، جنگ فالکلند، جنگ ایران و عراق، جنگ آزادسازی کویت، و جنگ ۲۰۰۳ عراق شرکت داشته‌است. هلیکوپترهای بل ۲۱۲ برای ماموریت‌های نظامی همچون حمل‌ونقل تاکتیکی، عملیات جستجو و نجات و ایفای نقش آمبولانس پرنده، عملیات‌های شناسایی، و پشتیبانی نزدیک هوایی استفاده می‌شود.

این هلیکوپتر را می‌توان برای ماموریت‌های جنگی مسلح به سلاح‌هایی همچون پرتابگرهای راکت هوابه‌زمین هیدرا ۷۰، غلاف‌های تیربار سنگین ۱۲.۷ م‌م، چندمنظوره ۷.۶۲م‌م و مینی‌گان ۷.۶۲م‌م مجهز کرد.

مشخصات فنی بالگرد رئیس جمهور

شرکت آگوستا به سفارش ترکیه مدلی از این هلیکوپتر را مخصوص جنگ الکترونیکی تولید کرده که با نام آگوستا-بل آب ۲۱۲ ۱۲۱ئی‌دبلیو شناخته می‌شود.

مدل ضدزیردریایی و ضدکشتی این هلیکوپتر هم آگوستا-بل آب ۲۱۲ ۱۲۱آاس‌دبلیو نام دارد که نیروهای دریایی کشورهای ایران، اسپانیا، ایتالیا، یونان، پرو، ترکیه و ونزوئلا آن را خریداری کرده‌اند.

مشخصات فنی بالگرد رئیس جمهور

در این مدل یک آنتن رادار بزرگ و کاملاً مشخص بر روی کابین خلبان قرار گرفته و هلیکوپتر به یک سونار هم مجهز می‌شود که با استفاده از یک چنگک آن را به داخل آب فرو می‌برد. در این مدل تجهیزاتی برای اخلال الکترونیکی و فرود بر روی کشتی‌ها هم نصب شده و تقویت‌های ساختاری برای تحمل وزن سنگین‌تر و پیش‌بینی‌هایی برای محافظت در مقابل فرسایش صورت گرفته است.

ترکیب جنگ‌افزارهای قابل استفاده این هلیکوپتر هم شامل دو اژدر ام‌کی ۴۴ یا ام‌کی ۴۶ یا دو خرج عمقی برای نبرد با زیردریایی‌های دشمن و و چهار موشک هوابه‌سطح هدایت سیمی آاس.۱۲ برای جنگ با کشتی‌ها و شناورهای سطحی می‌شود.

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn