با این قیمت‌ها، سفر  خارجی رفتن جرات می‌خواهد!

وب سایت فرارو در گزارشی از افزایش عجیب و غریب قیمت تورهای خارجی خبر داده است.

 

با این قیمت‌ها، سفر  خارجی رفتن جرات می‌خواهد!

 

این وب سایت خبری در گزارش میدانی خبرنگار خود نوشته است:

 

* قیمت تور داخلی و خارجی در حالی در قاب بیلبوردهای تبلیغاتی در گوشه و کنار شهر در معرض نمایش مردم قرار گرفته است که اگر یک کارگر قصد خرید بلیت یک تور اقتصادی خارجی را داشته باشد، باید تمام دستمزد خود را برای حدود یک سال و چهار ماه کنار بگذارد.

 

* قیمت بلیت هواپیما تور خارجی بسته به چند روز و چند شب اقامت، وعده‌های غذایی، مدت زمان برنامه یا هتل محل اقامت متفاوت است. تابلو‌های تبلیغاتی سایت‌های گردشگری باعث شد تا ببینم چقدر میان جملات جذاب تبلیغاتی با امکان سفر برای عموم مردم فاصله وجود دارد. در میان این جست‌وجو، قیمت بلیت هواپیما برای ژاپن در سایت علی بابا نظرم را به خودش جلب کرد، چرا که برای جذب مخاطب از عبارت «تور اقتصادی» استفاده کرده‌اند، اما وقتی چشمانم به بهای این تور خارجی خورد، در مفهوم واژگان به کار برده شده، دچار شک و تردید شدم.

 

* قیمت تور اقتصادی ژاپن که همراه با بازدید از شهر توکیو است، ۷۵ میلیون تومان به اضافه هزار و ۷۰۰ دلار است، تازه این شروع قیمت است. با یک حساب سرانگشتی مجموع هزینه این سفر هشت روز و هفت شبه با پنج شب اقامت در هتل سه ستاره به حدود قیمت ۱۷۴ میلیون تومان می‌رسیم. این رقم به خودی خود عجیب و زیاد است، اما وقتی آن را با ارقام دیگری مثل حداقل دستمزد یک کارگر مقایسه می‌کنیم، ماجرا عجیب‌تر می‌شود. حداقل دستمزد ۱۴۰۳ یک کارگر حدود ۱۱ میلیون تومان است، حالا اگر فرض بگیریم که این فرد تمام حقوق خود را پس‌انداز کند، بعد از یک سال و چهار ماه موفق به خرید بلیت هواپیما تور اقتصادی ژاپن می‌شود. تازه باید اضافه کنم که هزینه تور ژاپن ۱۶ برابر حداقل دستمزد یک کارگر ایرانی است.

 

* تور اسپانیا و ایتالیا هم این روز‌ها گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند. در همین سایت گردشگری دنبال قیمت تور این دو کشور می‌گردم که به تور فرانسه، اسپانیا و ایتالیا می‌رسم که برای ۱۱ روز و ۱۰ شب و اقامت در هتل چهار و پنج ستاره برنامه‌ریزی شده است. شروع قیمت تور از حدود ۴۷ میلیون تومان است و باید به آن دو هزار و ۹۹۰ یورو نیز اضافه کرد؛ این یعنی چیزی حدود ۲۳۳ میلیون تومان. اگر همان مقایسه را انجام دهیم، یک کارگر حداقلی‌بگیر باید نزدیک دو سال تمام دستمزد خود را کنار بگذارد. البته با فرض اینکه قیمت‌ها در این مدت ثابت بماند که بعید به نظر می‌رسد.

 

* تور کردستان به دلیل اینکه این استان به تاریخ، فرهنگ و طبیعت بی‌نظیر شهرت دارد، هر ساله با تقاضای زیادی مواجه می‌شود. به جزئیات این سفر توجه کردم تا ببنیم آیا می‌توان یک سفر ناب و بدون دغدغه را آنگونه که سایت گردشگری مدعی شده، تجربه کرد یا خیر. تور کردستان یک سفر چهار روزه است که مسافران را با اتوبوس به اقامتگاه بوم‌گردی می‌رساند و با سه وعده صبحانه، دو نهار و دو شام از آن‌ها استقبال می‌کند. قیمت تور، اما از هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شروع می‌شود.

 

* برای مقایسه قیمت سری به سایت دیگری می‌زنم که می‌بینیم تور کردستان خود را تقریبا با ویژگی‌های مشابه حدود شش میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معرفی کرده است؛ یعنی تفاوت ۳۷ درصدی. اگر کارگری قصد داشته باشد بلیت تور کردستان را از سایت علی بابا خریداری کند، ته جیبش فقط سه میلیون تومان می‌ماند که همین می‌شود او ترجیح می‌دهد «سفر و تفریح» را از سبد خرید خود حذف کند. قیمت تور داخلی البته به بهای ارزان‌تر یافت می‌شود، هرچند اگر قصد داشته باشید برای مدت زمان کوتاه‌تری سفر کنید. برای مثال، تور یک روزه کاشان با اتوبوس و بدون اقامت نزدیک به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برای یک مسافر هزینه دارد.

 

* کمترین و بیشترین قیمت هتل برای تور‌های پرطرفدار هم به رقمی رسیده که نه جسارت می‌خواهد نه شجاعت، بلکه بودجه‌ای می‌خواهد تا امتحان یک غذای جدید را برای مسافر دلچسب کند. برای مثال کمترین قیمت هتل‌های شهر آنتالیا ترکیه از ۸۵۰ هزار تومان شروع می‌شود و بیشترین قیمت هم نزدیک ۱۵ میلیون تومان فقط برای یک شب هزینه دارد. تور اصفهان هر ساله در کنار تور کیش یا کردستان و تبریز با استقبال بیشتری نسبت به دیگر تور‌های گردشگری مواجه می‌شود. نگاهی به سایت علی بابا نشان می‌دهد که برای اقامت در هتل‌های اصفهان تخفیف‌هایی در نظر گرفته شده است، با اینحال قیمت یک شب اقامت در کمترین حالت ۵۰۰ هزار تومان و در بیشترین حالت چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای گردشگر آب می‌خورد.

+

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn