
به گزارش نبض بازار- چگونه یک خودروساز خود را بی اعتبار میکند؟ زمانیکه در کنار کاهش کیفیت خود، بدعهدی را هم چاشنی کارش کند. خودروسازهای داخلی و مونتاژیها در چند وقت اخیر به واسطه نوسان ارز و عدم اطمینان نسبت به قیمت ارز در ماههای پیش رو، تحویل خودروها را به عناوین گوناگون به تعویق انداختهاند. مسأله اینجاست که تداوم این رفتار باعث بهم ریختگی بازار و بی اعتمادی مردم برای همکاری با این شرکتها خواهد شد.
خداحافظی با خوش قولی خودروییها
در شوروی یک وقفه ده ساله برای تحویل خودرو وجود دارد. فردی در شوروی خودرویی ثبت نام میکند و خودروساز به او میگوید ۱۰ سال دیگر همین روز برای تحویل مراجعه کنید. او میگوید صبح یا عصر؟ خودروساز میگوید ده سال دیگر چه فرقی میکند؟ او میگوید ده سال دیگر صبح قرار است لوله کش بیاید!
این جوک که ریگان، رئیس جمهور آمریکا هم در یک نشست خبری آن را تعریف کرد، شوخی تلخی است که خودروسازهای داخلی به آن نزدیک شدهاند. در چند وقت اخیر که خودروسازها دچار بدعهدی نسبت به تعهدات خود با جامعه شدهاند، این نگرانی وجود دارد که با تداوم نوسان ارز، دیگر نتوان روی کارخانه حساب باز کرد و با این روش بازار خودرو دچار بهم ریختگی خواهد شد. نخستین نشانه عدم تحویل به موقع، ضربه خوردن به اعتماد عمومی است. مردم بدون اعتماد به خودروساز، ترجیح میدهند به سراغ بازار آزاد بروند و قید آن چند ریال سودبیشتر را بزنند. مسأله تنها نو بودن ماشین هاست که هنگام خرید از بازار آزاد مورد نگرانی جامعه قرار میگیرد.
عدم تحویل به موقع خودرو
عده قابل توجهی از مخاطبان خرید خودرو چه در حوزه داخلی و چه مونتاژی با نگرانیهای جدی نسبت به عدم تحویل به موقع مواجه شدهاند. اخیرا رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو تهران نیز گفته است که پس از پیگیریهای فراوان در وزارت صمت، پاسخ روشنی دریافت نکرده است. در خودروهای داخلی این تأخیر به صورت متعدد شنیده میشود و در خودروهای چینی هم مواردی ذکر شده است. برخی مدعیاند که به علت نوسان شدید نرخ ارز و نگرانی از بابت شرایط اقتصادی در ماههای پیش رو، خودروها با موانع جدی تحویل داده میشوند. خودروساز دیگر نمیتواند روی یک نرخ ارز حساب کند، به همین خاطر تحویل خودروهای چند ماهه، برای آنها صرفه اقتصادی ندارد. در این بین شهروندان هم نسبت به رفتار خودروساز متضرر میشوند، اما حداقل سود برای آنها، رشد تورم و قیمت خودروشان است.
در بازار چه خبر است؟
بهزاد اصفهانی یکی از مخاطبین خودروهای داخلی است که بیش از ۴ ماه از زمان مقرر برای تحویل خودرواش گذشته است. او در این گفتوگو به نبض بازار در رابطه با فرآیند ثبت نام میگوید:
من پس از جمعآوری بودجه لازم به سراغ خودروساز رفتم. به نوعی پول من نقد بود، اما خودرو آنها نقد نبود. هرچند در چند مرحله تأمین مالی صورت گرفت و قرار بود در مدت زمان مشخصی که در سامانه اعلام شده بود، خودرو را تحویل دهند. من در میانه راه تنها تغییری که در این فرآیند دادم، تغییر رنگ خودرو بود. رنگ عجیبی هم انتخاب نشد و از سفید به نقرهای تغییر کرد. وقتی موعد تحویل فرا رسید، خبری از خودروساز نشد. دو هفته صبر کردم، اما فایدهای نداشت و سراغ نمایندگی رفتم. دو روز اول جواب ندادند بعد از چند روز گفتند که تأخیر طبیعی است و به زودی تحویل داده میشود. یک ماه و نیم صبر کردیم، اما باز هم خبری نشد. پس از پیگیریهای مجدد و متعدد گفتند که به علت تغییر رنگ، دیرتر از زمان مرسوم خودرو تحویل میشود. هنوز هم که هنوز است خبری از خودرو نیست.
سعید یکی دیگر از خریداران خودروهای داخلی است که کوییک خود را پس از چند ماه تحویل گرفته است. او درباره این فرآیند میگوید:
تحویل خودرو من سه ماه پس از زمان مقرر صورت گرفت. البته دیرکرد آن پرداخت شد، اما فرآیند اداری مفصلی هم طی شد. مشکل من این بود که در زمان مقرر ماشین نیاز داشتم، اما به علت بدعهدی کارخانه کمی دچار مشکل اقتصادی شدم. به علت یک نیاز مالی قرار بود خودرو را در هنگام تحویل بفروشم، اما کلاً ماجرا به شکل دیگری پیش رفت.
خانم مسعودی یکی دیگر از خریداران است. او با خرید یک خودرو چینی مونتاژی تجربه متفاوتی دارد. او میگوید:
من یک فونیکس در سه قسط خریداری کردم. زمان تحویل بد نبود، اما بازهم سر موعد انجام نشد. مشکلی که در فرآیند خرید داشتم بر سر مسائل فنی از جمله خدمات پس از فروش بود. مدت زمانی طول کشید تا بتوانم با گارانتی کار کنم. البته در نمونههای دیگری شنیدم که زمان تحویل متفاوت بوده و نوع برخورد گارانتیها نیز شهر به شهر متفاوت است. اخیراً یکی از دوستان من که خودرو چینی دیگری خریداری کرده نگران است که به واسطه نوسان نرخ ارز دچار مشکل شود، اما هنوز موعد تحویل فرانرسیده ست.
آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.
|
مطالب پیشنهادی از سراسر وب |
