«نبض بازار» در گفتوگو با رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران بررسی میکند:
بازار خودرو در کنار رکود و نوسان ارز، با چالش عدم انجام تعهدات از سوی توزیعکنندگان نیز مواجه شده است. تداوم این روند بازار خودرو را با چالشهای اساسیتری مواجه میکند که برای مصرفکنندگان باعث زیان جدی خواهند شد.
به گزارش نبض بازار- این روزها عده قابل توجهی از مشتریان خودروهای مونتاژی با چالشهای اساسی مواجهاند. چالش حواله و چالش عدم انجام تعهدات از سوی نمایندگان خودروسازان و مونتاژیها که روز به روز چالشهای این حوزه را بیشتر کرده است. در این گفتوگو به مسأله آشفتگی فروش حواله در نمایندگیها و عدم نظارت بر این مجموعهها اشاره شده است. اما به واقع مقصر کیست و بازار خودرو با چنین شرایطی به کدام سمت حرکت میکند؟
به جهت بررسی موضوع فوق، گفتوگو کردیم با اسد کرمی، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران که در ادامه مشروح آن را میخوانیم:
· برخی از شهروندان نسبت به عدم انجام تعهدات زمانی خودروسازان از جمله مونتاژیها انتقاداتی داشتهاند. علت این اتفاق از نظر شما چیست؟
نمایندگی خودروهای چینی و داخلی نسبت به انجام تعهدات خود چندان خوب عمل نکردهاند. در سالهای گذشته وقتی شرکت ۱۰ حواله میگرفت، ۲۰ حواله میفروخت. قرارداد نمایندگیها نیز بعضا در تأیید شرکت مرکزی قرار نداشت. با همین شرایط شروع به فروش کردند و گفتند اگر انصراف دادید و پولتان اینجا مانده بود هم سود میدهیم. شرکت پی برد که در برخی از نمایندگیها چنین تخلفهایی صورت گرفته است، زیرا مردم نسبت به عدم دریافت خودروهایشان معترض شدند. اضافه دریافتهای نمایندگی نیز در این بین مشخص شد. ما تأکید داریم که اگر شما خودرو ثبت نام میکنید، ثبت نام مرکزی انجام دهید. وقتی پول به حساب غیر میریزید نباید انتظار دریافت ماشین داشته باشید. ثبت نامها باید اینترنتی و از طریق شعب مرکزی باشد. پس از آن هم اگر پیامک تأیید دریافت نکردید، نتیجه همین است. دریافت حواله خارج از نوبت از طریق نمایندگی، میتواند باعث بروز مشکلات جدی شود. من چند روز است که در گفتوگو با رسانههای مختلف گفتهام این مشکل در بازار خیلی دیده میشود.
· مقصر اصلی این ماجرا کیست؟ شرکتها یا دولت؟
مقصر اصلی به نظر من شرکتهای مرکزی هستند. وقتی توزیع حوالهها نسبت به میزان نمایندگیها هماهنگ نیست چنین مشکلی پیش میآید. شرکت هم چندان نظارتی بر عملکرد نمایندگی ندارد. ما نمونههایی داریم که ۱ سال و نیم پیش ثبت نام صورت گرفته، اما هنوز خودرویی دریافت نشده است. نمایندگی هم پاسخگو نیست و افراد را به سوی شرکت میفرستد. شرکت هم هیچ پاسخی ندارد جز اینکه ما سهمیههای مشخصی داشتیم و خارج از نوبت فروختهاند. در حالیکه شرکت باید نظارت کند چرا نمایندگیها حواله خارج از نوبت و زیاد فروختهاند. به همین خاطر بازار مونتاژیها درگیر رکود شده است. اعتماد مردم نسبت به مونتاژیها کاهش پیدا کرده است. خودروهای داخلی هم با وجود گرانی، درگیر رکود است.
· پیگیریهای انجام شده به چه نتیجهای رسیده است؟
مسأله حوالهها را از طریق اتاق ایران و اتاق تهران و شورای رقابت و وزارت صمت پیگیری کردیم. ما اصرار داریم که مشکلات باید حل شود. نباید شرکتها اجازه پیدا کنند که نمایندهها هرکاری دلشان خواست انجام دهند.
· به علت بروز این مشکل، بازار تا چه حد تحت تأثیر قرار گرفته است؟
کاهش قیمت مشخصی در مونتاژیها نداشتیم. چون خودروها را دیر تحویل میدهند، تغییری در بازار نداشتهایم. اگرچه به خاطر نوسان دلار مقداری شاهد افزایش قیمت در مونتاژیها و داخلیها بودیم. هر یک میلیارد تومان، ۲۰ میلیون کاهش قیمت داشتیم. مثلاً الان فونیکس اف. ایکس ۲ میلیارد و چهارصد میلیون فروخته میشود. البته بازار آشفته است و شاهد خریدار نیستیم. ماشینهای مونتاژی هم الزاماً خودروهای محبوبی نیستند که مردم سرمایهگذاری کنند. مردم نمیدانند در روزهای پیش رو چه خواهد آمد و به همین خاطر به سمت بازار نمیآیند.
· فقدان مشتری در بازار تا چه حد میتواند باعث کاهش قیمت شود؟
نوسان ارز فقدان مشتریها را جبران میکند و بازار افزایشی میشود. رکود کامل صورت نمیگیرد هرچند خرید و فروش خیلی کاهش یافته است. از طرفی مشکلات حوالههای مونتاژی یک ترس از بابت خرید خودرو صورت گرفته است. مردم میگویند اگر شرکت با این عظمت به وعدههای مرسوم خود عمل نمیکند، چرا باید سراغ این بازار بروند؟ به نظر من مشتری خودرو همیشه وجود دارد. ماشینهایی مانند ۲۰۷ و تارا و شاهین و برخی از مونتاژیها همیشه قیمت خود را حفظ میکنند.
آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.
|
مطالب پیشنهادی از سراسر وب |
