آفتاب نو، فرخنده رفائی: جت X-۵۹ ناسا که به «پسر کنکورد» معروف شده، پس از ماهها آزمایش فنی اکنون در آستانه نخستین پرواز آزمایشی قرار دارد.
به گزارش سان، این پروژه بخشی از ماموریت Quesst ناسا است و هدف آن توسعه پروازهای مافوقصوت بدون ایجاد انفجار صوتی آزاردهنده روی زمین است. برخلاف کنکورد که با صدای مهیب (سونیک بوم) باعث لرزش پنجرهها میشد، طراحی X-۵۹ به گونهای است که تنها صدایی شبیه «کوبیده شدن درِ ماشین از خیابان روبهروی خانه» تولید کند. این ویژگی میتواند پس از بیش از ۵۰ سال، ممنوعیت پروازهای مافوقصوت مسافری بر فراز خشکی را از میان بردارد.

نخستین پرواز آزمایشی شامل مانوری ساده با سرعت پایین برای ارزیابی سیستمها خواهد بود و سپس پروازهای سریعتر تا شکستن دیوار صوتی دنبال میشود.
«لوری اوزوروسکی» مدیر پروژه میگوید: «هدف اصلی ما رفع محدودیت پروازهای مافوقصوت بر فراز خشکی است. اگر این فناوری به نتیجه برسد، به جای ممنوعیت میتوان سقف صوتی مشخصی برای هواپیماها تعیین کرد.»
X-۵۹ با دماغهای باریک و بالهایی کشیده طراحی شده تا موجهای ضربهای هوا را به امواج کوچکتری بشکند. این هواپیما قادر است با سرعت حدود ۱.۵ ماخ (۹۹۰ مایل بر ساعت) پرواز کند و زمان پروازهای بینقارهای را تقریبا به نصف کاهش دهد. به عنوان نمونه، سفر ۷ تا ۸ ساعته اقیانوس اطلس به حدود ۳ ساعت و ۴۴ دقیقه خواهد رسید.

این هواپیما اکنون در پایگاه نیروی هوایی آمریکا در پالمدیل کالیفرنیا تحت بازرسیهای نهایی قرار دارد. مهمترین آزمایش اخیر، بررسی سیستم ایمنی «هیدرازین» بود؛ مادهای بسیار سمی که به عنوان پشتیبان برای روشنکردن موتور در پرواز عمل میکند. بازرسی موفق این بخش، اعتماد بیشتری به ایمنی پرواز داده است.
پیشتر نیز آزمایشهای تاکسی زمینی و تونل باد در ژاپن روی این هواپیما انجام شده بود.
به باور کارشناسان، موفقیت این طرح میتواند سرآغاز عصر تازهای در سفرهای هوایی باشد؛ عصری که پروازهای فوقسریع و کمصدا را به تجربهای رایج برای مسافران تبدیل کند.

مسئولیت این خبر با سایت منبع و جامعه ورزشی آفتاب نو در قبال آن مسئولیتی ندارد. خواهشمندیم در صورت وجود هرگونه مشکل در محتوای آن، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا اصلاح گردد.
آخرین اخبار ورزشی از فوتبال ایران و باشگاه های جهان را در سایت ورزشی آفتاب نو بخوانید
|
مطالب پیشنهادی از سراسر وب |
