با فعال شدن مکانیسم ماشه حتی قطعات چینی بی‌کیفیت خودرو در ایران پیدا نمی‌شود

جامعه ورزشی آفتاب نو:

به گزارش نبض بازار- مکانیسم ماشه روز به روز به بازار خودرو نزدیک‌تر می‌شود. پیش‌بینی گرانی از یک طرف و پیش‌بینی کاهش کیفیت تولید خودرو از طرف دیگر، این بازار را تهدید می‌کند. کاهش آپشن‌ها و کیفیت قطعات نوعی آشفتگی در تولید به وجود خواهد آورد که از امروز باید به فکر جبران آن بود. چینی‌ها نیز مشخص نیست چه رفتاری در قبال تحریم‌های جدید انجام دهند. برخی مدعی‌اند که چینی‌ها به سرعت از بازار ایران فاصله می‌گیرند و جایگزین آنها شرکت‌های بی کیفیت‌تر خواهند بود.

به جهت بررسی موضوع فوق، گفت‌و‌گو کردیم با امیرحسین برخورداری، کارشناس خودرو، که در ادامه مشروح آن را می‌خوانیم:

·        فعال شدن مکانیسم ماشه به چه شکل خود را در بازار خودرو نشان خواهد داد؟

اگر مکانیسم ماشه فعال شود در تأمین قطعات و انتقال ارز دچار مشکل می‌شویم. انتقال ارز در بازار خودرو هزینه بسیار زیادی ایجاد می‌کرد و سرعت کار کاهش می‌یافت. در تحریم‌ها مشکل اصلی ما تأمین قطعات است. صنعت خودرو ما اصلاً بومی نیست و هیچ خودرو صد درصد داخلی نداریم. در دوران تحریم‌ها پیشنهادات کاهش ارز بری و… مطرح می‌شود و آدم‌هایی دوباره سر کار می‌آیند که سال‌ها از صنعت دور بوده‌اند. این افراد صرفا جهت عبور از بحران تحریم وارد صنعت خودرو می‌شوند. از موتور ملی تا گریبکس ملی و… بودجه‌های بسیار زیادی می‌گیرند، اما در عمل چیزی از آنها نمی‌بینیم. واردات خودرو با مکانیسم ماشه می‌تواند به صفر تبدیل شود، چون زمانیکه ارز نفتی لازم را نداشته باشیم، بازار خودرو بحرانی می‌شود. در نتیجه هیچ اجازه‌ای برای واردات و کار‌های ارزی خودرو داده نمی‌شود.

·        آیا شرکت‌های چینی می‌توانند بازار خودرو ایران را در شرایط تحریمی نجات دهند؟

ما در آخرین دوره تحریم‌ها یک یادگاری از شرکت‌هایی مانند رنو و پژو برایمان مانده بود و از قطعات مانده استفاده می‌کردیم. الان آن قطعات را نداریم و خودرو‌های بومی روی چهار پلتفرم داخلی داریم. در بدترین حالت تولید روی همین خودرو‌ها ادامه می‌یابد، اما نقص قطعه شدت می‌گیرد و آپشن‌ها نیز کم می‌شود. در دوره قبلی وقتی ارتباط با چین قوت گرفت مشکل حل شد. در دوره قبلی شرکت‌های چینی همراهی جدی با ما داشتند، اما الان آن همراهی را نخواهیم دید. شرکت‌هایی که از طریق ایران قوی شدند، الان سهامدار آمریکایی دارند و باما همکاری نمی‌کنند. مونتاژ خودرو در ایران دچار چالش اساسی می‌شود.

·        صنعت خودرو ایران دقیقاً با چه شرایط فنی پس از تحریم مواجه می‌شود؟

مونتاژ خودرو‌های چینی اثر بیشتری از خودروسازی داخلی می‌گیرند. صنعت داخلی ما با تولید خودرو‌های ناقص و کمبود قطعه مواجه خواهد شد. ما توان داخلی‌سازی نداریم و نخواهیم داشت. اینکه فکر کنیم با نمایشگاه‌های توانمندی داخلی و. می‌توانیم کاری را از پیش ببریم کلاً دروغ است.

·        قیمت‌ها در بازار خودرو تا چه حد تحت تأثیر مکانیسم ماشه است؟

قیمت‌ها قطعاً تحت تأثیر قرار می‌گیرند و افزایش شدید خواهیم داشت. شکاف بین بازار و کارخانه به شدت افزایش پیدا خواهد کرد. خودرو‌هایی ارزشمند خواهند شد که اصلاً کسی سراغ آنها نمی‌رفت. افزایش دلال‌ها در بازار بخشی از نتایج این اتفاق است. کنترل و قیمت‌گذاری بازار خودرو مجدد به دلال‌ها سپرده می‌شود.

·        کدام خودرو‌های داخلی بیشتر محبوب خواهند شد؟

خودرو‌های تولید داخلی و برخی از وارداتی‌ها ارزشمند می‌شوند، تارا، شاهین، دنا و. ارزشمند می‌شوند. اگر مکانیسم ماشه فعال شود و قطعات وارد نشود، برخی از خودرو‌ها حذف می‌شوند. وقتی خودروساز‌ها می‌بینند چنین سرنوشتی پیش روی آن هاست، باید دنبال پرکردن انبار‌ها و وعده دادن به شرکای خارجی باشند. اگر یک سری معاملات پیش‌بینی شود که سه سال صنعت را سرپا نگه دارند، از نتایج منفی مکانیسم ماشه فاصله می‌گیرند. باید وعده‌هایی به خارجی‌ها داده شود که شما اگر نیاز‌های ما در یک سری موارد را تامین کنید، ما هم در مقابل امتیازی را در نقطه دیگری به شما می‌دهیم.

·        آیا تاکنون پیش‌بینی برای جبران خسارت‌های ناشی از مکانیسم ماشه شده است؟

صددرصد این پیش‌بینی‌ها در خودروسازان می‌شود، اما وزارت صمت باید کار اصلی را انجام دهد. باتوجه به عدم هماهنگی در وزارت صمت، بعید می‌دانم این اتفاق رخ دهد.

·        آیا شرکت‌های ی کیفیت چینی از این پس وارد ایران می‌شوند؟

ما در دور قبلی تحریم همراهی جدی چری را داشتیم و پا پس نکشید، چون ایران یک سکو پرتاب بود. الان تمرکز چری مانند گذشته نیست و قطعات حساسیت گذشته را نخواهند داشت. چینی‌ها با هر تلنگری می‌توانند فعالیتشان را محدود کنند. ایران جولانگاه شرکت‌های دسته چندم چینی می‌شوند. شرکت‌هایی که هیچ پاسخگویی در قبال آمریکا ندارند. با حضور آنها شاهد خودرو‌های مونتاژی خواهیم بود که حتی قطعاتشان در چین هم یافت نمی‌شود. این وضعیت باعث کاهش کیفیت خودرو‌های داخلی و مونتاژی می‌شود.

منبع خبر


مسئولیت این خبر با سایت منبع و جامعه ورزشی آفتاب نو در قبال آن مسئولیتی ندارد. خواهشمندیم در صورت وجود هرگونه مشکل در محتوای آن، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا اصلاح گردد.

آخرین اخبار ورزشی از فوتبال ایران و باشگاه های جهان را در سایت ورزشی آفتاب نو بخوانید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn