حساب و کتاب خودرو‌های برقی/ هر دور شارژ یک خودرو برقی چقدر می‌شود؟ +جدول

جامعه ورزشی آفتاب نو:

«نبض بازار» گزارش می‌دهد:

خودرو‌های برقی با قیمت‌های اقتصادی عرضه شدند تا مخاطبین را جذب کنند. مشکل از جایی شروع شد که قیمت شارژ خودرو‌ها بیشتر از بنزین است. مشکل کمبود جایگاه و چالش‌های فنی این خودرو‌ها نیز فصل مهم‌تری از مشکل خودرو‌های برقی شد. با این وجود هنوز هم مخاطبان به خوبی نمی‌دانند قیمت یک دوره شارژ خودرو‌های برقی چقدر محاسبه می‌شود. در این گزارش به جزئیات خودرو‌های برقی و شارژ آن خواهیم پرداخت.

حساب و کتاب خودرو‌های برقی/ هر دور شارژ یک خودرو برقی چقدر می‌شود؟ +جدول

به گزارش نبض بازار- تبلیغات شدید بر روی خودرو‌های برقی به مرور زمان کم رنگ شده است. جامعه به مرور متوجه شده که خودرو‌های برقی الزاماً بهترین خودرو‌های جهان نیستند. اگرچه حرف‌های زیادی برای گفتن دارند، اما استفاده از آنها حداقل در ایران دشوار است. کمبود ایستگاه‌های شارژ، گرانی قیمت شارژ، مشکل تعمیرات و قطعات بخش مهمی از چالش‌های استفاده از خودرو‌های برقی در ایران است. به طور کلی با بنزین در ایران، بیشتر و ارزان‌تر از شارژ برقی می‌توان حرکت کرد.

امتیاز قیمتی برای خرید خودرو برقی

تبلیغات گسترده‌ای بر روی خودرو‌های برقی در غرب و سپس در خاورمیانه انجام شد. اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها تا حدی پیش رفتند که آینده بازار خود را بر روی برقی‌ها ترسیم کردند. فارغ از خصوصیات فنی و فواید محیط زیستی این خودرو، بحث سوخت آن هم یکی از پرمناقشه‌ترین مباحث بود. شرکت‌های تولید‌کننده مدعی‌اند که مصرف برق این خودرو‌ها پایین و ارزان است، به همین جهت باید جای بنزینی‌ها را بگیرند. ازسوی دیگر سیستم شارژ برقی را ایمن‌تر از بنزین می‌دانند که به مرور زمان عدم واقعیت این ادعا ثابت شد. در ایران نیز امتیازات قیمتی برای خرید این خودرو در نظر گرفته شد. خودرو‌های برقی وارداتی که قیمتی در حدود ۱.۲ الی ۱.۵ میلیارد تومان دارند. مشخصاً خودرو وارداتی لونا و هونگچی‌ای کیو‌ام ۵، یکی از این نمونه‌ها هستند. اما در واقع خودرو‌های برقی مفید و ارزان قیمت اداره می‌شوند؟

قیمت شارژ خودرو‌های برقی

یکی از نگرانی‌های صاحبان خودرو‌های برقی، کمبود ایستگاه‌های شارژ در کشور است. در تهران و شیراز ایستگاه‌ها به اندازه کافی توزیع شده، اما در اصفهان، رشت، بندرعباس، مشهد و تبریز گزارش‌هایی مبنی بر کمبود ایستگاه‌های شارژ وجود دارد. ۲۰ ایستگاه در تهران، ۲ ایستگاه در رشت، ۸ ایستگاه در مشهد، ۵ ایستگاه در مازندران و ۵ ایستگاه در شیراز، ۳ ایستگاه در قم، ۱ ایستگاه در قزوین و ۴ ایستگاه در اصفهان بخش مهمی از ایستگاه‌های شارژ خودرو در ایران هستند. ایستگاه‌های شارژ نیز به سه بخش سطح ۱، سطح ۲ و شارژ سریع (شارژ تا ۲۰ دقیقه) تقسیم‌بندی می‌شوند. اما قیمت شارژ در ایران نیز قابل توجه است.

در جدول زیر میزان هزینه‌ها و پیمایش خودرو‌های برقی را می‌خوانیم:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بنزینی یا برقی؟ مسأله این است!

برای فهم دقیق‌تر این مسأله، باید یک قیاس عددی بر سر میزان مصرف و هزینه آن داشته باشیم. به عنوان مثال یک خودرو چینی مونتاژی مانند MVM X۳۳، ۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر پیمایش دارد. با وجود بنزین آزاد ۳ هزار تومانی، هزینه پیمایش صد کیلومتری این خودرو نزدیک ۲۷ هزار تومان محاسبه می‌شود. در مقابل یک خودرو KMC J ۷، نزدیک ۱۴ کیلووات ساعت در ۱۰۰ کیلومتر مصرف دارد که طبق تعرفه ۲۰ الی ۶۰ هزار تومان هزینه دارد. در نتیجه کماکان خودرو بنزینی و هزینه پیمایش بنزین همچنان کمتر از خودرو‌های برقی است. امتیازات قیمتی خودرو‌های برقی نیز نتوانسته هزینه استفاده از این خودرو را کم کند. در مجموع خودرو‌های بنزینی با نرخ فعلی بنزین، محبوبیت خود را حفظ کرده‌اند. هرچند در برخی از خودرو‌های وارداتی و مونتاژی کیفیت پایین بنزین در ایران محل اعتراض است، اما کماکان این پدیده به یک مشکل اساسی تبدیل نشده است.

 

 

منبع خبر


مسئولیت این خبر با سایت منبع و جامعه ورزشی آفتاب نو در قبال آن مسئولیتی ندارد. خواهشمندیم در صورت وجود هرگونه مشکل در محتوای آن، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا اصلاح گردد.

آخرین اخبار ورزشی از فوتبال ایران و باشگاه های جهان را در سایت ورزشی آفتاب نو بخوانید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn