فرمول یک زیر ذره‌بین مالی/ همه‌چیز درباره سقف هزینه در فرمول یک

جامعه ورزشی آفتاب نو:

به گزارش خبرگزاری تسنیم، فدراسیون بین‌المللی اتومبیل‌رانی (FIA) اخیراً یافته‌های مالی فصل ۲۰۲۴ را منتشر و اعلام کرده است که تمام تیم‌ها و همچنین تولیدکنندگان پیشرانه، موفق به رعایت سقف هزینه شده‌اند. تنها تیم استون مارتین مرتکب «تخلف رویه‌ای» در ارائه مدارک شده است.

با این حال، پیش از این سابقه‌ نقض این قانون نیز وجود داشته است؛ تیم ردبول در سال ۲۰۲۱ از سقف هزینه فراتر رفت و مجازات دریافت کرد. در ادامه همه‌چیز درباره قانون سقف هزینه در فرمول یک را مرور می‌کنیم.

سقف هزینه فرمول یک چیست؟

قانون سقف هزینه در فرمول یک، محدودیتی است برای میزان پولی که هر تیم می‌تواند در طول یک سال برای خودروهای خود هزینه کند. این قانون نخستین بار در سال ۲۰۲۱ به اجرا درآمد. در طرح اولیه، سقف هزینه ۱۷۵ میلیون دلار تعیین شده بود، اما با بحران مالی ناشی از همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۲۰، این رقم به ۱۴۵ میلیون دلار کاهش یافت. همچنین مقرر شد که هر سال پنج میلیون دلار از این مبلغ کاسته شود تا در نهایت به ۱۳۵ میلیون دلار برای فصل‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ برسد.

برای هر مسابقه‌ای که بیش از تعداد پایه‌ ۲۱ گرندپری در تقویم سالانه برگزار شود، تیم‌ها مجاز به خرج کردن ۱.۸ میلیون دلار اضافی هستند. از آنجا که فصل‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ شامل ۲۴ مسابقه هستند، تیم‌ها می‌توانند ۵.۴ میلیون دلار بیشتر هزینه کنند. رقم پایه‌ی ۱۳۵ میلیون دلاری نیز بر اساس شاخص تورم قابل تعدیل است.

اتومبیلرانی فرمول یک , اتومبیل رانی ,

چرا فرمول یک به سقف هزینه نیاز دارد؟

در گذشته برخی تیم‌ها با بودجه‌های هنگفتی فعالیت می‌کردند، در حالی‌که تیم‌های کوچک‌تر با منابع مالی محدود درگیر بودند. این اختلاف مالی به‌طور مستقیم در عملکرد پیست نمود داشت و باعث می‌شد تیم‌های ضعیف‌تر، هیچ شانسی برای رقابت واقعی نداشته باشند.

سقف هزینه برای ایجاد برابری رقابتی و همچنین پایداری اقتصادی تیم‌ها وضع شد. اجرای آن باعث شد بسیاری از تیم‌ها از زیان‌دهی خارج شوند و حتی به سود برسند. ارزش تیم‌ها نیز به‌شدت افزایش یافته است؛ برای نمونه، پس از واگذاری بخشی از سهام مک‌لارن در سپتامبر ۲۰۲۵، ارزش این تیم به ۴.۱ میلیارد دلار رسید که نسبت به دوران پیش از اجرای قانون جهشی چشمگیر محسوب می‌شود.

چه مواردی در سقف هزینه لحاظ می‌شود؟

هرگونه هزینه‌ای که مستقیماً به عملکرد خودرو به‌جز موتور مربوط باشد، در محدوده سقف هزینه محاسبه می‌شود. از جمله:

تمام قطعات خودرو (از فرمان تا مهره چرخ‌ها)

تجهیزات مورد نیاز برای به‌کارگیری خودرو در مسابقات

حقوق بیشتر اعضای تیم

ابزار و تجهیزات گاراژ

قطعات یدکی

هزینه‌های حمل‌ونقل

و تمام هزینه‌های مشابه

بخش اصلی تمرکز، بر توسعه خودرو است. تیم‌ها باید بین هزینه طراحی، تولید و تعداد قطعات جدید تعادل برقرار کنند تا از حد مجاز فراتر نروند.

چه مواردی از سقف هزینه مستثنی است؟

برخی هزینه‌های کلان در این قانون لحاظ نمی‌شود، از جمله:

حقوق رانندگان

حقوق سه کارمند ارشد با بیشترین دستمزد

هزینه‌های سفر و اقامت

هزینه‌های تبلیغات و بازاریابی

هزینه‌های حقوقی و ملکی

حق ورود به رقابت‌ها و مجوزها

فعالیت‌های غیر مرتبط با فرمول یک یا خودروهای جاده‌ای

مرخصی‌های استعلاجی و زایمان

پاداش‌ها و مزایای درمانی کارکنان

از سال ۲۰۲۶ به بعد، سقف هزینه از ۱۳۵ میلیون دلار به ۲۱۵ میلیون دلار افزایش می‌یابد، اما این افزایش به معنی مجوز هزینه‌ی بیشتر نیست؛ بلکه به این معناست که برخی مواردی که پیش‌تر از محدوده قانون خارج بودند، از این پس داخل محدوده قرار می‌گیرند.همچنین از سال آینده، تیم ساوبر که در سوئیس مستقر است، به دلیل تفاوت هزینه زندگی و سطح حقوق در مقایسه با بریتانیا و ایتالیا، از تعدیل ویژه سقف هزینه برخوردار خواهد شد.

از سال ۲۰۲۳ نیز، تولیدکنندگان موتور فرمول یک مشمول قانون سقف هزینه مخصوص به خود شدند تا هزینه‌های توسعه پیشرانه‌ها کنترل شود.

مجازات نقض سقف هزینه

به‌جز تخلفات اداری مرتبط با نحوه‌ی گزارش مالی، یک مرز مشخص برای تخلفات مالی وجود دارد: ۵ درصد فراتر از سقف تعیین‌شده.

اگر تیمی کمتر از این مقدار اضافه‌خرج کند، تخلف آن «جزئی» (Minor Overspend) محسوب می‌شود. اما اگر بیش از ۵ درصد تجاوز کند، وارد محدوده‌ی تخلف اساسی (Major Overspend) می‌شود.

با این حال، نوع مجازات در هر پرونده به‌صورت موردی تعیین می‌شود، زیرا ساختار هزینه‌ها در فرمول یک بسیار پیچیده است. جریمه‌ها می‌تواند شامل کسر امتیاز، حذف از نتایج، جریمه مالی یا محدودیت در تست تونل باد باشد. در صورت تخلف اساسی، تیم حتی ممکن است از کل رقابت‌های جهانی کنار گذاشته شود.

روند بررسی تخلفات

گزارش‌های مالی تیم‌ها توسط اداره مدیریت سقف هزینه (Cost Cap Administration) بررسی می‌شود. این نهاد مدارک مالی تیم‌ها را با دقت ارزیابی کرده و در صورت تأیید، گواهی رعایت سقف هزینه صادر می‌کند. با توجه به پیچیدگی قوانین مالی و تلاش تیم‌ها برای استفاده حداکثری از بودجه مجاز، این روند زمان‌بر است؛ همان‌طور که در بررسی فصل ۲۰۲۴ مشاهده شد.

طبق مقررات FIA، اداره CCA می‌تواند در صورت تخلف رویه‌ای یا تخلف جزئی از طریق توافق‌نامه‌ای موسوم به Accepted Breach Agreement با تیم یا تولیدکننده موتور به توافق برسد. اگر توافق حاصل نشود، پرونده به هیئت داوری سقف هزینه ارجاع داده می‌شود. در صورت تخلف اساسی، ارجاع به این هیئت الزامی است.

هیئت داوری سقف هزینه، متشکل از ۱۲ قاضی منتخب مجمع عمومی FIA است که از میان نامزدهای معرفی‌شده توسط انجمن‌های عضو یا گروهی از تیم‌های فرمول یک یا تولیدکنندگان موتور انتخاب می‌شوند.

کدام تیم‌ها قانون سقف هزینه را نقض کرده‌اند؟

تاکنون تنها یک بار تیمی از سقف هزینه تجاوز کرده است. ردبول در سال ۲۰۲۱ حدود ۵ درصد بیش از حد مجاز هزینه کرد و در نتیجه با جریمه ۷ میلیون دلاری و کاهش ۱۰ درصدی در زمان تونل باد و شبیه‌سازی CFD روبه‌رو شد.

اتومبیلرانی فرمول یک , اتومبیل رانی ,

در سال ۲۰۲۴، تیم استون مارتین مرتکب «تخلف رویه‌ای» شد، زیرا مدارک مالی خود را با تأخیر ارائه داده بود؛ اما چون از سقف هزینه عبور نکرده بود، تنها با جریمه‌ای اداری مواجه شد.

در زمینه پیشرانه نیز، در سال ۲۰۲۳ دو شرکت رنو و هوندا مرتکب تخلف رویه‌ای شدند و از طریق توافق‌نامه‌ی رسمی با FIA آن را حل‌وفصل کردند. در سال ۲۰۲۴، تمام تولیدکنندگان پیشرانه از جمله مرسدس، فراری، هوندا، رنو و آئودی در چارچوب سقف هزینه فعالیت کردند.

منبع خبر


مسئولیت این خبر با سایت منبع و جامعه ورزشی آفتاب نو در قبال آن مسئولیتی ندارد. خواهشمندیم در صورت وجود هرگونه مشکل در محتوای آن، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا اصلاح گردد.

آخرین اخبار ورزشی از فوتبال ایران و باشگاه های جهان را در سایت ورزشی آفتاب نو بخوانید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn