
به گزارش نبض بازار، براساس مصوبه جدید، تعرفه خودروهای بنزینی زیر ۱۵۰۰ سیسی به ۲۰ درصد کاهش یافته؛ عددی که سال گذشته ۵۵ درصد بود. این کاهش شدید باعث میشود مدلهایی مانند هوندا وِزل با قیمت حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بهدست خریدار ایرانی برسند ـ در حالیکه تا پیش از این، چنین خودرویی خارج از دسترس طبقه متوسط محسوب میشد.
در مقابل، تعرفه خودروهای بنزینی با حجم موتور بالای سههزار سیسی به ۱۹۰ درصد رسیده تا مسیر واردات مدلهای لوکس عملاً بسته شود. تعرفههای خودروهای برقی و هیبریدی نسبت به سال ۱۴۰۳ تغییری نکرده و بهترتیب ۴ و ۱۵ درصد باقی مانده است.
با وجود اثر روانی این مصوبه بر بازار، کارشناسان معتقدند تغییر واقعی در عرضه و قیمتها زمانبر است. طبق اعلام کمیسیون صنایع مجلس، در خوشبینانهترین حالت تنها ۵۰ هزار دستگاه خودروی وارداتی تا پایان سال ترخیص میشود؛ در حالی که تولید خودروهای چینی مونتاژی در شرکتهایی، چون مدیرانخودرو، کرمانموتور و بهمنموتور حدود ۲۵۰ هزار دستگاه در سال گذشته بوده است.
بهعبارتی، حجم خودروهای مونتاژی هنوز پنجبرابر وارداتیهاست و بعید بهنظر میرسد بازار بهزودی شاهد پایان سلطه مدلهای چینی باشد؛ هرچند کاهش تعرفهها میتواند آغاز فشار قیمتی به مونتاژکاران داخلی را رقم بزند.
منبع: فرارو
مسئولیت این خبر با سایت منبع و جامعه ورزشی آفتاب نو در قبال آن مسئولیتی ندارد. خواهشمندیم در صورت وجود هرگونه مشکل در محتوای آن، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا اصلاح گردد.
آخرین اخبار ورزشی از فوتبال ایران و باشگاه های جهان را در سایت ورزشی آفتاب نو بخوانید
|
مطالب پیشنهادی از سراسر وب |
