بهترین خودروی اقتصادی اتومات از نظر کارشناسان؛ ۲۰۷، تندر ۹۰، اچ‌سی کراس، یا جک جی۴؟ + جدول

جامعه ورزشی آفتاب نو:

به گزارش اقتصادنیوز، در سال‌های گذشته، بازار خودروهای اقتصادی اتوماتیک در ایران، شاهد تحولات زیادی بوده است. با توجه به ممنوعیت واردات خودروهای خارجی، افزایش قیمت‌ها و کمبود تنوع در مدل‌های داخلی، خرید خودروهای صفر کیلومتر اتوماتیک برای بسیاری از خریداران تبدیل به چالشی بزرگ شده است.

ارزیابی‌ها نشان می‌دهد، شرایط موجود در کشور موجب شده تا خودروهای اقتصادی اتوماتیک کارکرده، به عنوان یک گزینه جدی برای کسانی تبدیل شود که به دنبال خودرویی با قیمت مناسب‌ هستند. در شرایط فعلی بازار، خودروهای اتوماتیک به دلیل اختلاف قیمت چشمگیر میان مدل‌های صفر و کارکرده، بیش از خودروهای دنده‌ای با استقبال خریداران مواجه شده‌اند. با این حال، انتخاب گزینه‌ای مناسب همچنان یکی از چالش‌های مهم برای مصرف‌کنندگان به شمار می‌رود.

آماده‌باش برای افزایش قیمت خودرو | مسیح فرزانه: کمبود نقدینگی ارزی و ریالی بر تولید و مونتاژ خودرو اثر گذاشته است

در این گزارش، «اقتصادنیوز» به بررسی خودروهای اقتصادی اتومات کارکرده و صفر موجود در بازار پرداخته است.

۲۰۷پژو TU5 اتوماتیک

پژو ۲۰۷ اتوماتیک TU5P، یکی از خودرو محبوب در بازار است، خودرویی که به لحاظ طراحی توانسته نظر بسیاری را به خود جلب کند؛ اما فعالان بازار خودرو معتقدند که این خودرو هرچند به لحاظ ظاهری پرطرفدار است، اما به لحاظ فنی حرف چندانی برای گفتن ندارد.

پژو ۲۰۷ اتوماتیک با موتور TU5P، دارای موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه با حجم ۱۵۸۷ سی‌سی، قدرت ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۴۴ نیوتن‌متر است و به یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک مجهز شده. شتاب صفر تا صد آن حدود ۱۲.۶ ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی رسمی آن حدود ۷.۴۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

تندر۹۰

«تندر۹۰» هم یکی از خودروهای مونتاژی پرطرفدار بازار ایران به‌شمار می‌رفت؛ اما این محصول فرانسوی، پس از اعمال تحریم‌های بین‌المللی، به سرعت از خطوط تولید خودروسازان داخلی خارج شد.

مونتاژ این خودرو از سال ۱۳۸۶ در پارس‌خودرو و ایران‌خودرو آغاز شد. در ادامه، نسخه ارتقایافته آن با نام “تندر ۹۰ پلاس اتوماتیک” از سال ۱۳۹۶ وارد خط تولید ایران‌خودرو شد و تولید آن تا سال ۱۳۹۸ ادامه یافت. تندر ۹۰ پلاس در دو نسخه دنده‌ای و اتوماتیک عرضه شد که مطابق انتظار، مدل اتوماتیک آن با استقبال بیشتری از سوی خریداران مواجه شد. به گفته فعالان بازار مدل اتومات این خودرو به دلیل استهلاک پایین، گیربکس با کیفیت و امکان نقدشوندگی بالا در بازار طرفداران بسیاری دارد.

رمزگشایی از کاهش تولید خودرو | کمبود ارز بزرگترین چالش خودروسازان است | افزایش قیمت در راه است؟

جک J4

یکی دیگر از خودروهای اقتصادی اتومات موجود در بازار «جک J4» است که از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی استفاده می‌کند. این موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ، توانایی تولید ۱۰۳ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۱۴۶ نیوتن‌متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه را دارد. قدرت موتور از طریق یک گیربکس اتوماتیک CVT با حالت‌های رانندگی اسپرت و برفی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

این ترکیب برای یک سدان اقتصادی شهری طراحی شده و عملکردی قابل‌قبول در رانندگی روزمره ارائه می‌دهد، اما برای رانندگی‌های پرشتاب یا خارج از شهر چندان مناسب نیست. شتاب صفر تا صد جک J4 کرمان موتور حدود ۱۱ ثانیه است. نکته جالب اینجاست که با توجه به پیش‌فروش‌های متعدد این خودرو و خرید آن از سوی مردم، این خودرو اقبالی در میان کارشناسان حوزه خودرو نداشت.

H30 کراس

با گسترش بازار هاچ‌بک‌کراس‌ها در سال‌های میانی دهه نود خورشیدی، ایران‌خودرو همکاری خود را با دانگ‌فنگ آغاز کرد و محصولی به نام اچ سی کراس (H30 کراس) را به بازار عرضه کرد. این خودرو هرچند در ابتدا با مشکلاتی در بازار عرضه شد، اما ایران خودرو با توجه به برخورداری از شبکه خدماتی گسترده توانست این مشکلات این خودرو را برطرف و آن را به یکی از گزینه‌های محبوب بازار تبدیل کند.

خودرو کراس‌اوور دانگ فنگ H30 دارای یک موتور ۴ سیلندر TU5 و ۱۶ سوپاپ است که وظیفه تولید نیروی محرکه خودرو را برعهده دارد. حجم این موتور در مجموع به ۱.۶ لیتر می‌رسد و حداکثر توان تولیدی این موتور ۱۰۵ اسب بخار است و بیشینه گشتاور این موتور نیز ۱۴۲ نیوتون متر می‌رسد. این خودرو هرچند در ابتدا توانست طرفداران بسیاری در بازار جذب کند، اما نتوانست نظر کارشناسان خودرو را جلب کند.

مقایسه مشخصات فنی

مدل خودرو

رنو تندر۹۰ اتومات

۲۰۷پژو اتومات TU5P

کراس H30

(جی ۴) J4

پیشرانه

۴ سیلندر

۴ سیلندر

۴ سیلندر

۴ سیلندر

حجم موتور(لیتر)

۱.۶

۱.۶

۱.۶

۱.۵

حداکثر قدرت

۱۰۵ اسب بخار

۱۱۳

۱۰۵ اسب بخار

۱۰۳ اسب بخار

حداکثر گشتاور

۱۴۰ نیوتن متر

۱۴۴نیوتن متر

۱۴۲ نیوتن متر

۱۴۶ نیوتن متر

گیربکس

اتومات

۶ دنده اتومات

۴ دنده اتومات

اتوماتیک با CVT مکانیزم

مصرف سوخت (ترکیبی)

۸.۳

۷.۴

۷.۷

شتاب صفر تا ۱۰۰

ثانیه ۱۱.۷

ثانیه ۱۲.۶

ثانیه ۱۲.۵

ثانیه ۱۱

حداکثر سرعت

۱۷۵

۱۹۰

۱۸۳

۱۸۰

مقایسه آپشن‌ها

مدل خودرو

رنو تندر۹۰ اتومات

۲۰۷پژو اتومات TU5P

کراس H30

(جی ۴) J4

توزیع نیرو ترمز (EBD)

چراغ مه‌شکن

ایربگ

ماساژور صندلی

کروز کنترل

سفارشی

دوربین عقب

سفارشی

سیستم تهویه

دستی

اتومات

اتومات

سقف پانوراما

دوربین شب

آینه جانبی با تنظیم برقی

اما در میان این خودرهای اقتصادی اتوماتیک، کدام‌یک می‌تواند بهترین گزینه برای خرید باشد. با توجه به انتخاب از میان گزینه‌های اقتصادی بازار، شاید دوام و استهلاک پایین مهمترین عامل انتخاب باشد.

«اقتصادنیوز» نظر به کارشناس خودرو را در این باره جویا شده است. 

خودروهای اقتصادی اتوماتیک بازار

منبع خبر


مسئولیت این خبر با سایت منبع و جامعه ورزشی آفتاب نو در قبال آن مسئولیتی ندارد. خواهشمندیم در صورت وجود هرگونه مشکل در محتوای آن، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا اصلاح گردد.

آخرین اخبار ورزشی از فوتبال ایران و باشگاه های جهان را در سایت ورزشی آفتاب نو بخوانید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn