تبلیغات بدون بیلبورد/ روایت کسب و کارهای ماندگار

جامعه ورزشی آفتاب نو:

در این گزارش به بررسی و معرفی کسب و کارهای بزرگ و خرد قدیمی می پردازیم که تا به امروز شکلی پایدار از تبلیغات غیرمستقیم یعنی تبلیغ مبتنی بر حضور مستمر، اعتماد و تجربه تکرارشونده مشتری راحفظ کرده اند؛ برندهایی که نه با بیلبورد و کمپین های میلیاردی، بلکه با حضور مداوم در زندگی روزمره مشتری و اتکا به تجربه های تکرارشونده شناخته شده اند.

تبلیغات بدون بیلبورد/ روایت کسب و کارهای ماندگار

به گزارش خبرنگار تیترکوتاه،  تبلیغات همیشه یک تصویر مورد توجه،  یا یک شعار ماندگار نیست؛ اعتبار و اعتماد، حضور در زندگی روزمره نسل‌ها و تبدیل شدن به بخشی از تجربه روزانه مشتری، خود نوعی تبلیغ به حساب می آید.   ماندگاری و شناخت  یک برند  حاصل سال‌ها استراتژی دقیق، پایبندی به کیفیت و سرمایه‌گذاری در ایجاد  اعتماد است.

بنابراین دوام آوری    کسب و کارهای کوچک و بزرگ  چه در قالب یک مغازه و یا واحد صنعتی بزرگ در دوره های مختلف زمانی به خودی خود تبلیغات محسوب می شود، چرا که این برندها از مرحله شناخت  عبور کرده اند و   به بخشی از خاطرات بین  نسلی خانواده ها  بدل شده اند.

درمیان هزاران برند و فروشگاه قدیمی که در طی سالها به دلیل چالش های اقتصادی، اجتماعی تغییر کاربری داده اند و یا نهایتا منحل شده اند. اما برخی از  کارخانه ها و یا مغازه های  کوچک و  بزرگ   قدیمی  در میان طوفان های اقتصادی با وجود تغییرات همچنان  ایستاده اند.

در ادامه با برخی از کسب وکارهای  ماندگار آشنا می شویم: 

کارخانه نساجی مازندران

نساجی_مازندران

کارخانه نساجی مازندران یکی از قدیمی ترین کارخانجات نساجی    و به نوعی “برند صنعتی ملی ” شناخته می شود. این کارخانه    در اسفند ماه ۱۳۴۱به نام شرکت سهامی عام نساجی مازندران در قائمشهر  به ثبت رسیده است. این شرکت دارای  سه بخش تولیدی  شامل:  کارخانه شماره ۱ (چیت‌سازی)، شماره ۲ (تولید پرده، ملحفه، پیراهن، فاستونی) و شماره ۳ (تولید نخ و منسوجات نخی و مصنوعی) بوده. در چند دهه اخیر، اعتبار صنعتی و برند نساجی به دلیل مشکلات مدیریتی و اقتصادی افت کرده است. برخی رسانه‌ها در سال های اخیر به  «مرگ زودرس» این بنگاه صنعتی اشاره داشتند. این کارخانه علاوه بر فعالیت صنعتی   تیم فوتبال  رسمی   متعلق به کارخانه نساجی مازندران  نیز دارد که   هویت آن مستقیم با این کارخانه گره خورده است.

آدرس کارخانه نساجی مازندران:  قائمشهر. کیلومتر یک جاده نظامی

 اینستاگرام: nassaji.mazandaran.ir

پارچه سرای ژولور

پارچه_ع

پارچه سرای ژولور از سال ۱۳۶۷  فعالیت خود را به صورت  خانوادگی درشهر اصفهان آغاز کرده  و تا به امروز به ارائه خدمات به مشتریان  می پردازد.

آدرس: اصفهان، چهارباغ بالا، بین چهارراه نظر و پورمعراج (محله باغ زرشک) 

شماره تماس: ۰۳۱ ۳۶۲۴۰۵۶۹

اینستاگرام: drapery_shop_zhulver

آتلیه همدان/ سان اپتیک

photo_2025-11-19_13-17-09

آتلیه عکاسی سان اپتیک از سال ۱۳۵۹ فعالیت خود را به صورت خانوادگی در شهر همدان آغاز کرده و تا به امروز تا به امروز به ارائه خدمات به مشتریان  می پردازد.

آدرس: همدان_میدان بوعلی_ جنب هتل بوعلی

اینستاگرام: sunoptic_lab.studio

کافی شاپ وحید

کافی_شاپ_وحید

 مجموعه کافی شاپ وحید از سال ۱۳۵۱ فعالیت خود را در شهر تبریز با تولید بستنی آغاز کرده، است. در سال های اخیر علاوه بر منوی کافه، منوی رستوران  نیز به مجموعه خدماتشان اضافه شده همچنین  موفق به  گسترش کسب و کار و راه اندازی  شعبه دوم شده اند.

آدرس ‎شعبه ۱: کیلومتر۱۰جاده تهران، رستوران کافی شاپ وحید

‎آدرس شعبه۲: هفده شهریور جدید، بستنی وحید

تلفن: ۳۶۳۷۳۶۵۱-۲

اینستاگرام:  vahid.coffeeshop.tabriz

گالری ساعت پدرام

گالری_پدرام01

گالری ساعت پدرام  فعالیت خود را در شهر تهران از حدود سی سال قبل آغاز کرده و در سالهای اخیر  فروش اینترنتی هم به مجموعه خدمات این فروشگاه  اضافه شده است.

کارخانه کفش یاس

کفش_یاس

شرکت تولیدی کفش  یاس فعالیت خود را در سال ۱۳۴۹ در شهر تبریز  آغاز کرده است.کارخانه کفش یاس به عنوان یکی از تولیدکنندگان خوش نام  در صنعت  کفش به خصوص کفش  ورزشی در ایران شناخته می شود؛  این برند با القابی مانند    «کیفیت برتر» ، «طراحی ارگونومیک»یاد شده است.  با وجود رقابت  گسترده با برندهای وارداتی ورزشی، یاس تلاش کرده با تولید داخلی و مواد اولیه مناسب جایگاهی پایدار در بازار داشته باشد.

شماره تلفن کارخانه: ۰۴۱۳۶۳۷۰۵۶۵

آدرس: تبریز، بالاتر از سه راهی اهر، کوی صنعتی آهو

کانال تلگرام: yas_shoes۲۰۱۸

سرای فرش بوعلی

بوعلی_01

سرای فرش بوعلی نو فعالیت خود را در سال ۱۳۴۵ در تهران آغاز کرد،  این مجموعه ابتدا شامل ۱۲ پلاک مجزا بود که به تدریج خریداری و ادغام شدند، در نهایت عمارت «سرای بوعلی نو» شکل گرفت. این بازار فرش در سال ۱۳۵۲ توسط علی جمشیدی خریداری شد و تاکنون به صورت خانوادگی اداره می شود.

بازار بوعلی نو طی دهه های نخست، علاوه بر فروش داخلی، در صادرات فرش دست بافت نیز فعالیت داشت؛ اما با اعمال تحریم ها و محدودیت رسمی تجارت فرش، فعالیت صادراتی عملاً متوقف شده و  مجموعه به  فروش در بازار داخلی  تمرکز  دارد. با این حال، قدمت شصت ساله، سابقه صادراتی و تداوم مدیریت خانوادگی باعث شده این سرا  به عنوان  یکی از مراکز معتبر فروش فرش در بازار تهران و ایران شناخته شود.

آدرس:  تهران،بازار،خیابان خیام،خیابان  پاچنار،بازار کفاشها،سرای بوعلی نو پلاک۳۵

تلفن: ۰۹۱۲۲۲۱۰۶۴۴

 شرکت الکترو کاوه

الکترو_کاوه

گروه صنعتی الکترو کاوه در سال ۱۳۶۱ با مجوز وزارت صنایع تأسیس شده است. فعالیت تولیدی رسمی شرکت با احداث کارخانه در «شهر صنعتی کاوه» در سال ۱۳۶۵ آغاز شده و در سال  ۱۳۷۰  به خودکفایی در تولید قطعات فلزی و پلاستیکی مورد نیاز رسیده است.

آدرس:بلوار آرادی شمالی،خ سوم،شهرک صنعتی کاوه

تلفن:۲۱ ۷۷۶۸ ۶۰۸۵

اینستاگرام: electro_kaveh

کانال تلگرام:t.me/electro_kaveh

ماندگاری، جایگزین  تبلیغات است؟

کسب وکارهای معرفی شده در یک مقیاس واحد قابل سنجش نیستند؛ از کارخانه های بزرگ با ساختار صنعتی گرفته تا مغازه های خانوادگی و کسب و کارهای کوچک و محلی در این گزارش معرفی شده اند. اما نقطه مشترک این کسب وکارها   اندازه، سهم بازار و یا شهرت رسانه ای نیست؛ حضور مداوم این برندها در مقابل انبوهی از کسب وکارهای منحل شده در چرخه تغییرات اقتصادی و فرهنگی نقطه تلاقی   این کسب و کارها شناخته می شود.  این تداوم، به خودیِ خود معیار برتری  است ؛  چون هر برند ماندگار، بخشی از تاریخ مصرف، رفتار اقتصادی مردم و تغییرات سلیقه نسل ها را در خود نگه می دارد و از این نظر تعیین کننده است.

 ماندگاری، جایگزین تبلیغات مستقیم نیست اما نقش ارتباطی و هویتی  ویژه ای دارد؛  زمانی  یک نام تجاری یا یک مغازه در طول چند دهه تکرار می‌شود، بخشی از تجربه مصرف‌کننده و حافظه جمعی قلمداد می شود؛ حتی اگر هیچ کمپین و شعار رسمی نداشته باشد. در مقابل، بسیاری از برندها با وجود تبلیغات گسترده حذف شده‌اند چون زیرساخت بقا نداشتند. بنابراین این مجموعه بیشتر از آنکه” نوستالژی” باشد، یک نمونه‌برداری از مدل‌های مختلف بقا در اقتصاد ایران است؛ مدلی که از تولید صنعتی تا ارائه خدمات محلی را در یک خط زمانی کنار هم قرار می‌دهد.

نتیجه  گیری

تبلیغات فقط در لحظه دیده شدن اثر نمی گذارد؛ بخش مهمی از تبلیغ  در  «پیوستگی تجربه مصرف کننده» شکل می گیرد،  هر بار مواجهه با محصول یا مکان، نقش تکرارشونده ای مثل  یک تابلو تبلیغاتی را برای مخاطبین دارد؛  تابلویی که  در ذهن مخاطب  به وسیله اعتبار و استواری  برندها در طی زمان شکل گرفته است.

انتهای پیام/







تیترکوتاه مدیا



سرمایه‌گذاری برای تولید؛ کدام سرمایه، کدام تولید؟


منبع خبر


مسئولیت این خبر با سایت منبع و جامعه ورزشی آفتاب نو در قبال آن مسئولیتی ندارد. خواهشمندیم در صورت وجود هرگونه مشکل در محتوای آن، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا اصلاح گردد.

آخرین اخبار ورزشی از فوتبال ایران و باشگاه های جهان را در سایت ورزشی آفتاب نو بخوانید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn