امیری سه نرخی شدن بنزین را اقدامی لازم برای ساماندهی مصرف سوخت، کاهش قاچاق و تقویت جایگاههای سی ان جی دانست و تأکید کرد که اجرای این سیاست باید با شیب ملایم و بازنگری دوره ای انجام شود.
![]()
تصمیم دولت ایران برای سه نرخی کردن بنزین، یکی از بحث برانگیزترین سیاست های اخیر در حوزه انرژی محسوب می شود. هدف اصلی این سیاست، اصلاح قیمت گذاری، کاهش مصرف بی رویه، کاهش قاچاق سوخت و حمایت از جایگاه های سوخت است. کارشناسان معتقدند که قیمت کم بنزین در سال های گذشته، مصرف بالا و رکود در جایگاه های سی ان جی را به همراه داشته است. پیرامون این موضوع با سلمان امیری کارشناس حوزه انرژی و عضو سابق هیات مدیره انجمن جایگاه داران ایران به گفت و گو نشستیم.
مشروح این گفت و گو را در ادامه مطالعه خواهید کرد:
ضرورت اصلاح قیمت بنزین
امیری در این گفت و گو عنوان کرد: بنده موافق این کار هستم. قیمت بنزین باید سروسامان پیدا کند و خانه تکانی در این رابطه انجام شود. این اقدام باعث می شود مردم بیشتر از کارت سهمیه خود استفاده کنند و تفاوت بین کارت سهمیه ای و کارت آزاد جایگاه ها مشخص شود.
وی افزود: همچنین این سیاست کمک می کند تا مصرف بنزین کاهش یابد و جایگاه های سی ان جی از رکود خارج شوند. قیمت مناسب بنزین طبیعی، هم به محیط زیست کمک می کند و هم سرمایه گذاری های دولت در این بخش را به نتیجه می رساند.

تاثیر بر تورم و قاچاق سوخت
نایب رئیس انجمن جایگاه داران استان آذربایجان شرقی گفت: به نظر من نرخ پنج هزار تومان برای مصرف مازاد بنزین زیاد ملموس نیست و تاثیر جدی بر تورم عمومی ندارد. قاچاق سوخت نیز بیشتر سازمان یافته است و نه تنها ناشی از اختلاف قیمت های جزئی.
وی افزود: مقایسه مصرف یک لیتر بنزین با یک متر مکعب گاز طبیعی نشان می دهد که کم بودن قیمت بنزین باعث کاهش استقبال مردم از جایگاه های سی ان جی شده است. اصلاح قیمت ها باعث می شود مردم به سمت سوخت پاک و جایگاه های سی ان جی حرکت کنند.
بازنگری دوره ای و تجربه تاریخی
وی گفت: این سیاست باید سال ها پیش اجرا می شد. اجرای شیب ملایم قیمت ها، مثلا سالانه افزایش چند درصدی، می توانست از تبلیغات منفی و اعتراض ها جلوگیری کند.
امیری افزود: دولت قصد دارد با تشکیل کارگروه، هر شش ماه یک بار قیمت ها را بازنگری کند و به تدریج اصلاحات را اعمال کند. این رویکرد باعث می شود هم دولت متضرر نشود و هم قیمت سوخت به تدریج به واقعیت نزدیک شود.
حمایت از جایگاه داران و شرایط منطقه ای
وی گفت: افزایش قیمت بنزین باید با توجه به وضع معیشتی جایگاه داران نیز همراه باشد، زیرا دخل و خرج آن ها با قیمت های کنونی هماهنگ نیست.
این کارشناس حوزه انرژی کشور در پایان خاطرنشان کرد: در مقایسه با کشورهای حاشیه، قیمت بنزین در ایران پایین است و این اختلاف زمینه ساز قاچاق سوخت شده است. افزایش تدریجی قیمت ها هم دولت را از سوبسیدهای سنگین بی نیاز می کند و هم به بازار مصرف واقعی نزدیک می شود.
تیترکوتاه مدیا
سرمایهگذاری برای تولید؛ کدام سرمایه، کدام تولید؟
وبگردی
مسئولیت این خبر با سایت منبع و جامعه ورزشی آفتاب نو در قبال آن مسئولیتی ندارد. خواهشمندیم در صورت وجود هرگونه مشکل در محتوای آن، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا اصلاح گردد.
آخرین اخبار ورزشی از فوتبال ایران و باشگاه های جهان را در سایت ورزشی آفتاب نو بخوانید
|
مطالب پیشنهادی از سراسر وب |
