تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۴ - ۱۰:۲۵
کد خبر : 739516

هیچ تصمیمی در نظام تعلیم و تربیت نباید بدون پشتوانه پژوهشی گرفته شود

جامعه ورزشی آفتاب نو: وزیر آموزش و پرورش: فروش ویژه ماشین اصلاح مو GODFREY مدل Profession قیمت: 359000 تومان کاظمی، وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش زیرساخت اصلی توسعه کشور است، گفت: پژوهش، خلاقیت و نوآوری تنها مسیر حل مسائل نظام تعلیم و تربیت و توسعه کشور است و هیچ

جامعه ورزشی آفتاب نو:

وزیر آموزش و پرورش:

کاظمی، وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش زیرساخت اصلی توسعه کشور است، گفت: پژوهش، خلاقیت و نوآوری تنها مسیر حل مسائل نظام تعلیم و تربیت و توسعه کشور است و هیچ تصمیمی در سطوح مختلف مدیریتی نباید بدون اتکا به پژوهش و داده‌های علمی اتخاذ شود.

به گزارش خبرنگار آنا، علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، در بیست‌وششمین جشنواره ملی تجلیل از پژوهشگران، فناوران و آثار پژوهشی برگزیده کشور که امروز یکشنبه ۲۳ آذر در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، با اشاره به اهمیت جایگاه پژوهش در نظام تعلیم و تربیت اظهار کرد: توفیق نصیب ما شد تا در این جشن باشکوه پژوهشی، عملکرد حوزه پژوهش وزارت آموزش و پرورش را مرور کنیم و نگاهی به آینده فعالیت‌ها و رویکرد‌های پژوهشی وزارتخانه داشته باشیم.

وی با خوشامدگویی به شخصیت‌های فرهیخته، پژوهشگران، اساتید دانشگاه‌ها، صاحب‌نظران پژوهشگاه‌ها، مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها و همکاران وزارت آموزش و پرورش، حضور دانش‌آموزان را به نمایندگی از جامعه ۱۶ میلیونی دانش‌آموزان کشور ارزشمند دانست و از آنان نیز قدردانی کرد.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی، شهدای دفاع مقدس، دانشمندان شهید، فرماندهان و همه کسانی که در راه اعتلای نظام جمهوری اسلامی ایران جان خود را فدا کردند، هفته پژوهش را به جامعه پژوهشگران تبریک گفت و از تلاش‌های مدیران و فعالان حوزه پژوهش در نظام تعلیم و تربیت قدردانی کرد.

کاظمی با تقدیر ویژه از پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی، از زحمات مدیران و پژوهشگران این مجموعه‌ها به‌ویژه دکتر محبی و دکتر لطیفی تشکر کرد و گفت: علیرغم کمبود نیرو، محدودیت‌ها و موانع متعدد، فعالیت‌های ارزشمند و دستاورد‌های قابل توجهی در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش رقم خورده است که آن را به یکی از بخش‌های موفق وزارت آموزش و پرورش تبدیل کرده است.

وی همچنین از اقدامات انجام‌شده در پژوهش‌سرا‌ها با همراهی دکتر آذرکیش و همکاران، نقش مدیران کل استان‌ها در راهبری فعالیت‌های پژوهشی و حمایت معاونت آموزش ابتدایی تقدیر کرد و افزود: در ارزیابی‌های کلان، عملکرد مجموعه پژوهش وزارت آموزش و پرورش مثبت و رو به رشد بوده و نقشه راه، هدف‌گذاری درست و برنامه‌ریزی مناسب، منجر به توسعه رویکرد‌های پژوهشی و استفاده بهتر از ظرفیت‌های درون‌سازمانی و برون‌سازمانی برای حل مسائل آموزش و پرورش شده است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به آمار فعالیت‌های پژوهشی گفت: از سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، تعداد فعالیت‌ها و تولیدات پژوهشی تقریباً روی عدد ۷ هزار تا ۸ هزار متوقف شده بود و تغییر این عدد به سختی انجام می‌شد، اما امروز شاهد شکل‌گیری جریان‌های جدید و تحولات مثبت در این حوزه هستیم که نویدبخش آینده‌ای بهتر برای پژوهش در آموزش و پرورش است.

کاظمی با تأکید بر اینکه اهمیت پژوهش از بدیهیات جوامع پیشرفته است، اظهار کرد: کشور‌هایی که در حوزه صنعت، فناوری، آموزش و توسعه به پیشرفت‌های چشمگیر دست یافته‌اند، بیشترین سرمایه‌گذاری را در حوزه پژوهش انجام داده‌اند و سرانه هزینه‌کرد پژوهشی در این کشور‌ها قابل مقایسه با بسیاری از کشور‌ها نیست.

وی با اشاره به آموزه‌های دینی افزود: قرآن کریم برای رسیدن انسان به درک صحیح از نظام هستی، تفکر، تعقل و اندیشیدن را مورد تأکید قرار داده و روحیه پرسشگری که آغاز پژوهش است، در آیات و روایات اسلامی جایگاه ویژه‌ای دارد. حل هر مسئله‌ای با یک پرسش آغاز می‌شود و پژوهش، مسیر یافتن راه‌حل درست است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش زیرساخت اصلی توسعه کشور است، گفت: ما باید پژوهش را در سه مسیر اصلی دنبال کنیم. مسیر نخست، سیاست‌گذاری است؛ به‌گونه‌ای که هیچ تصمیمی در هیچ سطحی بدون پشتوانه پژوهشی اتخاذ نشود. حداقل اقدام این است که پیش از هر تصمیم سیاستی، پژوهش انجام شود و از تجربه کشور‌های دیگر استفاده کنیم تا از تکرار خطا‌های گذشته جلوگیری شود.

کاظمی ادامه داد: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در حوزه نقشه راه سند تحول بنیادین، ساختار نظام تعلیم و تربیت و سایر حوزه‌های کلان، پژوهش‌های ارزشمندی انجام داده و آخرین پژوهش‌ها، از جمله در زمینه کاهش تنوع مدارس، در حال ارائه است. ما قطعاً باید به سمت کاهش تنوع مدارس حرکت کنیم.

وی تأکید کرد: اگرچه در سند تحول بنیادین، زیرنظام مستقلی به پژوهش و ارزشیابی اختصاص داده شده است، اما هنوز فاصله قابل توجهی میان وضعیت موجود و وضعیت مطلوب در نظام برنامه‌ریزی و برنامه درسی وجود دارد و لازم است پژوهش به محور اصلی تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی و اجرای سیاست‌های آموزشی کشور تبدیل شود.

در حال تکمیل…

منبع خبر


مسئولیت این خبر با سایت منبع و جامعه ورزشی آفتاب نو در قبال آن مسئولیتی ندارد. خواهشمندیم در صورت وجود هرگونه مشکل در محتوای آن، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا اصلاح گردد.

آخرین اخبار ورزشی از فوتبال ایران و باشگاه های جهان را در سایت ورزشی آفتاب نو بخوانید

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn